Hoopvol naar een jaar vol uitdagingen!

December 18, 2023
Transheeze
Filip Heeze, zaakvoerder

Hoe kijk je terug op 2023?

Begin 2023 begaven we ons in de flow van het “boerenjaar” 2022. Ook de grote loonkostverhoging werd doorgerekend en algemeen aanvaard. Gezien het feit dat er veel faillissementen waren in de eerste helft van 2023, mochten we niet klagen over onze eerste jaarhelft. De transporten verliepen vrij vlot. De Duitse industrie kende verre van zijn beste jaar en als vanzelfsprekend kwam dit onze sector niet ten goede. Onze activiteiten zijn vooral Duitsland-gericht en begin september voelden we toch al een terugval bij de import. Dit is de laatste maanden niet verbeterd.

Als klap op de vuurpijl was er reeds in het voorjaar de melding van een eenzijdige zware Duitse tolverhoging vanaf 1 december 2023, waar – zoals te verwachten - niet van werd afgeweken. Deze tolverhoging neemt voor ons ook elke vorm van verdere inflatierecuperatie weg. De afgelopen weken waar dan ook vol onderhandelingen. De marges van alle transportbedrijven komen onder druk dus kunnen we niet anders dan doorrekenen.

Kortom, 2023 was een jaar met veel kostenverhogingen en andere uitdagingen. Maar ondanks deze opdoffers verdienen onze werknemers toch weer een pluim voor het geleverde werk. Samen hebben we al bij al toch de vruchten kunnen plukken van opnieuw een jaar hard werken.

Wat verwacht je van 2024?

De normalisatie van de overdrive van prijzen in 2022 is nog niet helemaal rond. Nog steeds zijn onderdelen niet vlot beschikbaar en zijn trucks zeer duur. Als bescheiden transportfirma hebben we hier weinig tot geen invloed op, dus moeten we het maar pikken. Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat de vraag naar trucks hoog blijft aan de huidige prijzen. Voor mijn part is het wachten op prijsdalingen van het materiaal. Niet uit gierigheid, maar voor een stuk uit protest tegen deze abnormale bedragen.

De economische vooruitzichten voor het nieuwe jaar zijn voorzichtig positief, maar mijn verwachting is dat de stijgende kosten nog geen verleden tijd zullen zijn. Daarom deze wens: mag 2024 een “gewoon” jaar worden asjeblieft? Zonder kostenuitschieters zodat we eens gewoon ons werk kunnen doen en klanten bedienen? Zodat iedereen gerust kan consumeren en wij dit met plezier vervoeren?

Na een economische crisis, een coronacrisis, een prijzenexplosie of wat dan ook, krijg ik het gevoel dat we nu toch al heel veel hebben doorstaan om onze veerkracht te testen. Keer op keer hebben we getoond dat het lukt.

Elke dag opnieuw blijft onze job een uitdaging om rendabel te blijven, dat zal in 2024 niet anders zijn. Rendabel blijven en een mooi resultaat neerzetten is natuurlijk van levensbelang, maar bij Transheeze zijn er ook nog andere zaken die tellen. We hopen op een stabiel jaar met veel lachende gezichten. Tevreden klanten en tevreden werknemers. Als we dat bereikt hebben, is ons jaar geslaagd! Samen kijken we uit naar een vruchtbaar 2024 en wensen we alle sectorgenoten veel succes toe!

Transport Picus
Marius en Florin Picus, zaakvoerders

Hoe kijk je terug op 2023?

Het was een moeilijker jaar dan 2022. Als kleine speler, met maar twee trucks, is het de kunst om de kosten zo laag mogelijk te houden en te zorgen dat het rollend materieel elke dag productief is. Verbruik, onderhoudskosten en de verzekeringsstatistiek onder controle houden zijn elke dag in het congesterende België een hele uitdaging. De voortdurende stijging van diverse kosten, die je als onderaannemer niet altijd onmiddellijk kan doorrekenen, wegen zwaar en direct op de resultaten.

Wat verwacht je van 2024?

We zijn bezig om onze tweede trekker ook uit te rusten met een PTO-oliepomp. Op deze manier zijn we zeer flexibel inzetbaar en kunnen we zelfs met een derde chauffeur tijdens de weekenden voor de agrarische- en afvalsector met zelflossers en kippers rijden. Hopelijk blijven de dieselprijzen in 2024 op een aanvaardbaar niveau en kunnen we in de loop van het jaar onze droom, om een derde trekker te kopen, waarmaken. We blijven hoopvol en gemotiveerd.

Nortraffic
Dirk Desoete, operations manager

Hoe kijk je terug op 2023?  

2023 was een jaar met een ongewone kostenverhoging waarin we als vervoerder ons 200% moesten geven om enig resultaat te behalen. Het is moeilijk om betrouwbare en beroepsernstige mensen te vinden en er is te weinig technisch personeel bij onze leveranciers. De druk vanuit onze klanten is zeer hoog en de verwachtingen als ontzorger worden steeds groter. De overschakeling naar groene normen is bijna onbetaalbaar.

Wat verwacht je van 2024?

In 2024 wordt het quasi onmogelijk of zeer moeilijk om de kostenstijgingen door te rekenen. Er is meer personeel beschikbaar op de markt, maar het ontbreekt hen meestal aan de juiste mentaliteit, gedrevenheid en opleiding. We zullen onze goede buitenlandse dus behouden en verzorgen. We evolueren van leverancier naar partner bij onze klanten en hebben vooral de mentaliteit van de zorgsector nodig. Onze doelstelling voor 2024: groener, veiliger en minder wagens op de weg (overschaken naar LZV-combinaties).  

GTS Group
Ben Geybels, CEO

Hoe kijk je terug op 2023?

We kozen de afgelopen jaren om ons te focussen op capaciteitsgarantie gekoppeld aan een stabiele prijsstrategie voor onze loyale klanten. Deze lange-termijn-aanpak wordt geapprecieerd en daardoor bleven ze ons in dit moeilijker jaar trouw. Het principe samen uit, samen thuis werkt voor ons het beste. Cijfermatig zien we dat de kostenstijgingen significant waren in een dalende markt.

Wat verwacht je van 2024?

Ten eerste verwachten we dat de focus op snelheid en het dynamische karakter binnen de supply chain zich onverminderd zal voortzetten. Daarnaast zal de logistieke sector verder moeten blijven investeren in duurzaamheid. Automatisering en digitalisering zullen sterker doorgedreven worden in alle aspecten van bedrijfsvoering. Hoewel AI nu nog in de kinderschoenen staat, zal het binnenkort deel uitmaken van ons dagelijks leven. Tot slot verwacht ik dat complexe vraagstukken ook in de toekomst een integraal onderdeel zullen blijven van onze business. Daarom blijven we investeren in innovatie, opleiding en kennis.

Maes Vervoer
Lies Lammerant, zaakvoerder

Hoe kijk je terug op 2023?

Het afgelopen jaar was een jaar dat veel flexibiliteit heeft gevraagd op alle vlakken. Als middelgrote kmo kunnen wij gelukkig vlot inspelen op snelle veranderingen, wat meer dan ooit nodig is gebleken. Onze chauffeurs kregen zeer wispelturig rustige en drukke dagen te verwerken, wat toch weeral een extra druk zet op hun privé- en gezinsleven. Als bedrijf moesten wij nieuwe klanten binnenhalen en nog efficiënter omspringen met alle middelen, om de stijgende kosten binnen de perken te houden. Meer dan ooit is ook partnership met de klanten belangrijk geweest om dit turbulent jaar te kunnen doorkomen.

Wat verwacht je van 2024?

De zorgen over extreem stijgende kosten blijven, maar ik wil graag ook positief kijken naar de toekomst. De komende twee a drie jaren zal duurzaamheid mijn inziens een grotere rol gaan spelen in de transportstrategie van onze klanten, eveneens als hun verwachtingen naar kwaliteit en veiligheid. Wij zijn klaar om met hen in partnership te werken en die doelen te realiseren. Onze trekkers zijn HVO-ready en we stappen daar graag in mee. De rapportage en procedures rond veiligheid en kwaliteit staan in stelling, en gezien wij als transporteur van brandstoffen in het midden van de energietransitie staan, stappen wij ook mee in die verdere diversifiëring naar alternatieve transporten.

Deny Logistics
Bertrand Deny, Directeur

Hoe kijk je terug op 2023?

2023 was voor ons een jaar met zeer veel veranderingen. Het was namelijk het jaar waarin we afscheid hebben genomen van onze afdeling nationale distributie, wat toch wel een impact had op onze structuur en werking. Maar onze partner die voor ons de distributie heeft verdergezet, heeft dat perfect gedaan en we kijken dan ook uit naar de verderzetting van dit partnerschap in 2024.

Een ander positief gevolg aan deze beslissing is dat we ons nog meer dan vroeger hebben kunnen toeleggen op onze andere businessunits en verder kunnen werken hebben aan de uitbouw en de professionalisering van onze dienstverlening. Wat zich o.a. ook heeft geformaliseerd in het behalen van het Gateway2Britain certificaat in december van dit jaar.  

Wat verwacht je van 2024?

We gaan verder bestendigen waar we in 2023 mee gestart zijn, namelijk het verdiepen van onze service en dienstverlening binnen onze respectievelijke BU. Waarin we nog meer dan vroeger de banden met onze klanten en partners willen gaan aanhalen, want we zijn van mening dat we in deze moeilijke tijden, misschien nog meer dan anders, schouder aan schouder met onze klanten en partners, moeten het hoofd bieden aan de uitdagingen die ons allen te wachten staan. Wat voor geen enkele organisatie makkelijk is maar misschien nog net iets uitdagender is voor een kleine organisatie. Dat het uitdagend zal zijn, daar zijn we vermoedelijk allemaal wel van overtuigd. Maar moeilijk gaat ook en juist dat houdt ons scherp en reactief en laat dat net de sterkte zijn van de logistieke sector. Maar bovenal wensen we aan iedereen een gezond en vreugdevol 2024!  

D'Hooghe Lifting & Transport Geert
D’Hooghe, zaakvoerder

Hoe kijk je terug op 2023?

Tegen de verwachtingen in en ondanks de immense loonindexering begin van het jaar, hebben we onze groei kunnen bestendigen in 2023. De nog steeds onder druk staande tarieven blijven een immens probleem in onze sector, niet alleen door buitenlandse concurrentie (vooral vanuit Nederland dan in onze niche) maar ook daar een dalende vraag naar transport.

Wat verwacht je van 2024?

Voor 2024 zijn we toch voorzichtig positief. We voeren een geplande grote investering in rollend materiaal uit (zowel vernieuwing als uitbreiding) en willen nog meer inzetten op veiligheid, kwaliteit en service. Ondanks dat we meer internationaliseren willen we ons toch nog meer gaan specialiseren. Als dat geen uitdaging is!

Ook interessant

Duurzaam transport
Interviews

"De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie"

Personeel en arbeid

Nieuwe medewerkers vormen begint op school!

Personeel en arbeid

Nieuwe chauffeurs dankzij project 'Future Drivers'

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!