Lobbywerk TLV met resultaat

March 25, 2025

Verplichtingen uit Postwet uitgesteld

Op 1 april 2025 treedt normaal gezien een nieuwe fase in de verplichtingen uit de postwet in werking, met name deze van de definitieve tijdsregistratie.

Tot en met 31 maart 2025 geldt het voorlopige systeem van tijdsregistratie, waarbij de werkgever of pakketbezorger op voorhand via de Belparcel website zijn pakketdistributietijd aangeeft. Ondernemingen die de gevraagde informatie in hun eigen systemen hebben, mogen voorlopig deze systemen gebruiken.
De inspectie hanteert ook een gedoogperiode tot eind maart 2025 voor dit voorlopig systeem, tenzij er sprake zou zijn van fraude.

Vanaf 1 april 2025 zou het definitieve systeem van de tijdsregistratie in werking moeten treden, waarbij de registratie in real time zou moeten gebeuren.

Uitstel

Recentelijk communiceerde de RSZ dat het definitieve systeem van tijdsregistratie voorlopig wordt uitgesteld tot minstens november 2025. De regering in lopende zaken kon enkele belangrijke beslissingen in dit dossier niet nemen, waardoor beslist is tot dit uitstel.

Concreet betekent dit, volgens de huidige stand van de wetgeving, dat er vanaf 1 april 2025 (voorlopig) geen registratie van de pakketdistributietijd moet gebeuren.

Hetzelfde geldt voor de ketenaangifte. Iedere onderneming zou haar keten van onderaannemers via de Belparcel website moeten registeren. Maar omdat ook hier enkele beslissingen niet konden worden genomen, is ook deze verplichting uitgesteld voor dezelfde periode.

Lobbywerk TLV levert resultaat op!

In het regeerakkoord is daarenboven opgenomen dat de arbeidsomstandigheden van de pakjesbezorgers zullen geëvalueerd worden en dat de overbodige regels zullen geschrapt worden waar andere wetgeving al van toepassing is. De administratieve lasten zullen beperkt worden.

De lobby-inspanningen van TLV bij de formateur hebben al een eerste stap in de goede richting teweeggebracht. Zodra het bevoegde kabinet is samengesteld, kan TLV de gesprekken opstarten om de wetgeving aan te passen en de administratieve rompslomp te verminderen.

Ook interessant

TLV

Edito | Een ondernemersvriendelijk regeerakkoord

Economie
Fiscaliteit
Personeel en arbeid

Aan het werk! Het regeerakkoord toegelicht

Digitalisering
TLV

Cybersecurity in je bedrijf

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!