Duitse kilometerheffing fors duurder vanaf december
We kondigden het al aan in TLV magazine van april. De plannen van de Duitse regering om een CO2-heffing in te voeren, zijn goedgekeurd. Vanaf 1 december van dit jaar zullen de tarieven van de LKW-Maut gevoelig verhogen en mogelijks zelfs verdubbelen.
De CO2-emissieklassen worden als nieuw tariefkenmerk ingevoerd. Het toltarief zal vanaf 1 december 2023 ook worden bepaald door de hoeveelheid koolstofdioxide dat door het voertuig wordt uitgestoten.
De komende weken en maanden zal Toll Collect, de uitbater van het Duitse tolwegennetwerk, de technische aanpassingen voorbereiden. Toll Collect zal in eerste instantie alle al geregistreerde voertuigen onderbrengen in emissieklasse 1. Aan de hand van een emissieklassezoeker kunnen de klanten bekijken in welke uitstootklasse hun voertuigen vallen. Deze zoekmachine zou binnenkort op de website van Toll Collect moeten verschijnen. Vanaf juli zou het mogelijk moeten zijn om de voertuigen, via het klantenportaal, in de juiste emissieklasse onder te brengen.
Gewichtsklassen
Met de invoering van de CO2-emissieklassen zal de MTM van de trekker en, indien van toepassing, de aanhanger/oplegger worden gebruikt als basis voor de indeling in de verschillende gewichtsklassen. Het zou dus kunnen dat voertuigen in een andere gewichtsklasse vallen dan voorheen.
Vanaf 3,5 ton
Terwijl de Duitse tol nu nog van toepassing is voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton, komt daar vanaf 1 juli 2024 verandering in. De Duitse regering heeft in dezelfde beweging namelijk beslist om de tolverplichting uit te breiden naar voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton. Er komt evenwel een uitzondering voor ambachtslieden. Deze uitzondering zal evenwel online moeten worden aangevraagd.
Alternatieve aandrijvingen
Zoals eerder al aangekondigd, vervalt de tolvrijstelling voor LNG- en CNG-voertuigen op 31 december 2023. Voertuigen die op elektriciteit of waterstof rijden, blijven evenwel vrijgesteld tot en met eind 2025. Elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen met een MTM van 4,25 ton zouden voor altijd zijn vrijgesteld. Vanaf 1 januari 2026 moeten alternatieve aandrijvingen slechts 25% van de infrastructuurkosten en de gedeeltelijke toltarieven voor geluidsoverlast en luchtvervuiling betalen. Toll Collect zal de komende weken en maanden meer dan genoeg werk hebben om de technische implicaties van de nieuwe wetgeving voor te bereiden. TLV zal alles zo goed mogelijk opvolgen en de transportbedrijven bijstaan.
Spoorlobby
Het is duidelijk dat de Duitse regering geplooid is voor de spoorlobby, die al langer pleit voor hogere toltarieven. Deze lobby vindt het zelfs oneerlijk dat elektrische vrachtwagens tot eind 2025 zijn vrijgesteld van infrastructuurkosten, terwijl ze wel gebruikmaken van deze infrastructuur.
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!