Mobiliteit en Openbare Werken hét investeringsdepartement
Minister Annick De Ridder publiceert haar beleidsnota
Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder heeft haar beleidsnota ingediend. Hierin legt de minister uit hoe zij het deel rond mobiliteit in het regeerakkoord zal uitvoeren. Wij gingen voor jou door de tekst.
De eerste prioriteit van de minister is het verbeteren van de infrastructuur. Niets te vroeg. Onze sector betaalt meer dan genoeg kilometerheffing. TLV ijvert er al jaren voor dat de opbrengsten hiervan exclusief voor onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur zouden gebruikt worden. Tijdens de komende vijf jaar trekt de Vlaamse regering 3,2 miljard euro extra uit voor investeringen. Meer dan de helft hiervan gaat naar Mobiliteit en Openbare Werken. Dat wordt dus hét investeringsdepartement van de nieuwe regering.
Er zal worden ingezet op het onderhoud van bestaande wegen, bruggen en tunnels. Daarnaast wil men ook gericht investeren. Dit betekent wel dat er keuzes zullen moeten worden gemaakt. In het regeerakkoord zijn al een aantal projecten concreet vermeld. Zo wordt verder gewerkt aan de optimalisatie van de Ring rond Brussel en de Ring rond Antwerpen.
Aanpassingen aan kilometerheffing
Zoals bepaald in de Europese tolrichtlijn, moeten de tarieven van de kilometerheffing voortaan variëren in functie van de CO2-uitstoot van voertuigen. Vlaanderen streeft ernaar om dit vanaf 1 juli 2026 te implementeren. Daarnaast is er sprake van om de kilometerheffing te optimaliseren om bijvoorbeeld nachtlogistiek te bevorderen. Zo zou de prijs per kilometer ’s nachts bijvoorbeeld kunnen verlagen. Het is niet duidelijk hoe veel transporten men hoopt te kunnen verschuiven naar de nacht. TLV heeft alvast duidelijk gemaakt dat eerst een hele reeks juridische en praktische belemmeringen moeten weggewerkt worden alvorens een vervoerder kan overwegen om transporten ’s nachts te gaan uitvoeren. TLV verwacht hier toch inspanningen van de Vlaamse regering om dit mogelijk te maken. De regering wil ook bekijken hoe via optimalisatie van de kilometerheffing een verschuiving van vrachtwagens naar bestelwagens vermeden kan worden.
Vrachtwagenparkeren
In de beleidsnota werd ook een passage opgenomen over vrachtwagenparkeren. Die stelt dat het stallen van vrachtwagens in de eerste plaats een verantwoordelijkheid is van logistieke spelers zelf. Tegelijk erkent de minister dat er in Vlaanderen nood is aan bijkomende parkeerfaciliteit. Daarom zal gekeken worden waar bijkomende en goed bereikbare parkings voor vrachtwagens kunnen uitgebouwd worden. De focus wordt hierbij gelegd op het versterken van de aantrekkelijkheid van economische polen. TLV dringt alvast verder aan op het versneld creëren van de broodnodige bijkomende capaciteit. Maar men mag niet enkel oog hebben voor de uitbouw van parkings in de buurt van economische polen. De sector wordt gekenmerkt door het grote aandeel van zeer kleine vervoerders die vaak geen eigen terrein hebben en waarbij de chauffeurs het voertuig mee naar huis moeten nemen.
Nieuwe wetgeving
Op vlak van toekomstige regelgeving, is TLV tot slot tevreden dat tegen medio 2026 een kwalitatieve, nieuwe regelgeving rond de LZV wordt uitgewerkt. Ook de beperkende drempels voor zero-emissie voertuigen zullen verder weggewerkt worden.
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!