Edito | Over tonnageverboden en ander lokaal genot
In het straatbeeld zullen ze nauwelijks weggeweest zijn. Neen, ik bedoel niet de vlaggen die onze rode duivels op het EK moesten steunen, maar wel de verkiezingsaffiches. Want na de Europese, federale en gewestelijke verkiezingen mogen we met zijn allen opnieuw naar de stembus op 13 oktober. Dan stemmen we voor onze provinciale en gemeentelijke besturen.
Ik hoor je al denken. Werd in transport en logistiek niet 90% van alle beslissingen Europees genomen? Wat is dan nog de relevantie van de lokale politiek? Wel, bij TLV zien wie dat belang de jongste jaren toch weer toenemen.
Zo zal de uitstap uit dieseltrucks het snelst moeten gebeuren in steden die een zero-emissiezone zullen opleggen. Daarover onderhandelde TLV maandenlang om te komen tot een evenwichtige kaderovereenkomst voor heel Vlaanderen. Je leest er meer over in dit magazine.
Maar ook de jammer genoeg klassiek wordende tonnageverboden zijn een middel waar plaatselijke burgemeesters steeds meer naar teruggrijpen. De vrachtwagen is “enkel gevaarlijk en overbodig”. Dat we de hele economie doen draaien en zelf het slachtoffer zijn van een falende ruimtelijke ordening, dat vertelt de Vlaamse lokale politicus er liever niet bij.
TLV brengt nu al haar memorandum voor de lokale verkiezingen uit. We geven tips voor een beter goederenvervoer en zeggen ook hoe het niet moet. Alle gemeentebesturen krijgen dezer dagen een exemplaar. Ken jij een lokaal politicus? Aarzel niet en stuur haar of hem ook een exemplaar van het TLV-pamflet op! Je kan het memorandum vinden op de website van TLV
Lode Verkinderen
Directeur
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!