"Transportbedrijf met dat tikkeltje meer..."

June 26, 2023
Tijdens de uitreiking van de Transport & Logistics Awards ging de Truck Safety Award naar Decotra uit Tielt. Een deelnamedossier dat één en al verkeersveiligheid uitademde en de fraaie schadestatistieken waren meer dan voldoende om de jury te overtuigen. TLV magazine trok naar Tielt om er zaakvoerder Danny De Coninck te interviewen.

TLV magazine: Kan je de activiteiten en specialiteiten van je bedrijf kort omschrijven?

Danny De Coninck: “Wij zijn vooral actief in de bouwindustrie, hoofdzakelijk met platte wagens voor het vervoer van stellingen, betonnetten, keermuren, prefab-elementen,enz. We hebben ook kippers, voertuigen met steenkranen en betonmixers. 90% van onze opdrachten betreffen leveringen op de werf, zowel voor de industriële als de particuliere markt. We werken hoofdzakelijk in de Benelux, maar ook in delen van Frankrijk en Duitsland.”

TLV: Wanneer besliste je om zo hard in te zetten op veiligheid en verkeersveiligheid?

DDC: "In 2017 beslisten we om enkele voertuigen in de vloot te vervangen. Mijn concessiehouder gaf me de aanbeveling om alle mogelijke en optionele veiligheidsfeatures bij te nemen. Ondanks de extra investering, was ik er toen al van overtuigd dat elke optie zichzelf terugbetaalt als het een ongeval of schadegeval voorkomt. Bij elke nieuwe bestelling wordt die filosofie doorgetrokken. Ik ga altijd voor de maximaal beschikbare veiligheidsuitrustingen. Mijn voertuigen hebben bijvoorbeeld allemaal een camera aan de achterkant van de cabine. Vooral bij de platte wagens is dit interessant omdat de chauffeur in staat is om zijn lading in het oog te houden.

Ik heb deze filosofie ook doorgetrokken toen ik in 2019 moest investeren in getrokken voertuigen voor het vervoer van betonnetten. Ik heb me op dat moment laten omringen door mensen en bedrijven die gespecialiseerd zijn in ladingzekering. Die adviseren mij dan over welk type voertuig het best geschikt is qua certificaten voor nieuwe opdrachten en ik kan bij hen ook altijd terecht voor advies over het vastleggen van de lading. Bij elke nieuwe opdracht of klant gaan we ter plaatse om te bekijken hoe de chauffeurs het best kan binnenrijden en hoe of waar ze zich kunnen draaien. Voor verdere bestemmingen is dit iets minder evident, maar met streetview kan je de situatie ook al behoorlijk goed inschatten. We laten ons hier ook bijstaan door de klant, die een beter zicht geeft op de situatie ter plaatse.

De voorbereiding en het bepalen van de ideale aanrijroute is redelijk arbeidsintensief, maar ook hier geldt dezelfde filosofie als bij de investering in verkeersveilige voertuigen: ongevallen voorkomen! En het biedt extra gemoedsrust voor onze chauffeurs. We proberen te vermijden dat de chauffeur tegen zijn hand moet draaien. Schoolomgevingen worden ook maximaal vermeden. Als dit niet lukt, proberen we voor 7u30 langs de scholen te rijden of anders tussen 9u00 en 11u30. We passen bewust onze planning aan hiervoor. Chauffeurs beginnen extra vroeg, soms om 2u30 en nemen hun rust op het moment dat de scholen opengaan. Ik heb twee kinderen die ooit zelf naar school fietsten. Ik probeerde hen te helpen en te stimuleren om het zo veilig mogelijk te doen. Dit doe ik ook bij mijn chauffeurs.”

TLV: De chauffeurs zijn dus mee in dit verhaal?

DDC: “Ik had het daarnet over het uitstippelen van de ideale aanrijroute. Ik heb ondertussen heel wat chauffeurs die daags voor het vertrek, de situatie ter plaatse bekijken via streetview. Ik hou hier ook rekening mee in de planning. De moeilijkste opdrachten met de grootste combinaties, probeer ik zoveel mogelijk aan de meest ervaren chauffeurs te geven. Nieuwe chauffeurs beginnen in het vervoer van grondstoffen met kippers en geleidelijk aan worden ze hier intern opgeleid richting andere soorten opdrachten. Nieuwe chauffeurs worden de eerste twee à drie maanden begeleid en opgevolgd door een ervaren chauffeur die hen nog wat extra kneepjes probeert aan te leren”.

TLV: Hoe stimuleer en onderhoud je de betrokkenheid van de chauffeurs?

DDC: “Om de twee maanden, meestal op een vrijdagavond, komen we samen met alle chauffeurs op een eerder informele manier. De partners van de chauffeurs zijn ook altijd welkom. Het hoeft niet altijd over het werk te gaan, maar door op een informele manier met elkaar om te gaan, komen de gesprekken over het werk uiteindelijk wel altijd op gang. Dan hebben we het over verbeterpunten, ervaringen, enz. Het gaat soms over kleine dingen, maar ook die kunnen bijdragen aan meer veiligheid. Het helpt dat we een familiaal bedrijf zijn, waar de chauffeurs zich thuis voelen. Onze chauffeurs hebben een goede band en helpen elkaar met advies. En als er als eens spanningen zijn, is het mijn ervaring dat kleine of grote meningsverschillen makkelijk tussen ‘pot en pint’ kunnen worden uitgeklaard.

Het voordeel van ons type werk is dat wij de verschillende fases van de werven doorlopen. Het begint met het uitgraven van de grond, daarna het plaatsen van de betonnetten,enz… Chauffeurs die betrokken waren bij de grondwerken, zijn perfect in staat om de volgende chauffeurs te adviseren. Het jaarlijkse personeelsfeest wordt altijd gecombineerd met een officieel gedeelte, meer bepaald één of andere specialist die de chauffeurs extra tips komt geven over ons type werk.”

TLV: Hoe worden al die inspanningen weerspiegeld op het vlak van ongevallen en schadegevallen?

DDC: “Qua schades en ongevallen hebben we heel mooie statistieken, zeker voor ons type werk. De voorbije twintig jaar hebben we welgeteld één boete gekregen voor een verkeerde ladingzekering. Via opleidingen en ervaring weten de chauffeurs hoeveel spanriemen ze moeten aanbrengen. Ook speciale antisliplaadvloeren en antislipmatten zijn natuurlijk een grote hulp.

Jaarlijks overloop ik met mijn verzekeringsmakelaar de schadegevallen van de voorbije maanden. In functie van het aantal en type schades wordt er samen bekeken wat de aandachts- en verbeterpunten zijn. Ik bespreek dit dan met de chauffeurs op het moment dat ze binnenkomen. In extreme gevallen ontvangen ze een aangetekende brief.

Ik moet hout vasthouden, maar de voorbije 20 jaar heb ik nog maar één zeer zwaar schadegeval gehad. Ik ben ervan overtuigd dat onze familiale omgang met onze chauffeurs zijn vruchten afwerpt. Door onze extra investeringen in ladingzekering zijn we zeker niet de goedkoopste van de markt, maar dit kunnen we compenseren door onze service. Voor sommige klanten is onze snelle en uitstekende service belangrijker dan de prijs. We zijn altijd in staat om onze engagementen na te komen. Als we twee tot drie uur aan de kant staan omdat de politie mankementen vaststelt aan de lading, dan is ook de klant hier het slachtoffer van, want zijn goederen worden niet tijdig geleverd.

Ik weet dat sommige concurrenten met goedkoper materiaal rijden, en dus ook goedkoper zijn qua prijs. Hier en daar zal je als eens een klant kwijtspelen, maar dit zal er mij niet van weerhouden om met topmateriaal te blijven rijden. Ons materiaal is heilig voor ons. Het wordt wekelijks door mijn zoon en ik gecontroleerd en hersteld indien nodig.”

TLV: Wat betekent de award voor jou persoonlijk?

DDC: “Zeer veel. Ik heb mij laten overhalen om deel te nemen. Maar eens ik ingeschreven was, ben ik er honderd procent voor gegaan. Net zoals we dat doen met onze transportopdrachten. Ik beschrijf ons regelmatig als het transportbedrijf met dat tikkeltje meer. Klanten bellen ons soms om onverwacht iets meer of iets extra te doen. Die service willen we hen bieden! De Truck Safety Award is voor iedereen binnen Decotra een beloning en ook een motivatie om de inspanningen vol te houden.”

Ook interessant

Interviews

"Passie is de brandstof van de ziel"

Interviews

Trans-Europe Express wint Truck Safety Award

Interviews
TLV

De structurele knelpunteconomie krijg je niet zomaar opgelost

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!