Proef met langer en zwaarder emissievrij transport

December 19, 2024

Vlaanderen zet het licht op groen

De Vlaamse Regering keurde nieuwe voorwaarden goed voor een proefproject met zero-emissievrachtwagens. De nieuwe regels zijn nodig om de e-trucks toe te laten op de openbare weg, omdat ze langer zijn dan de wettelijk toegestane lengte. Colruyt Group start alvast met een proefproject.

Emissievrije voertuigen hebben vaak een hogere massa in vergelijking met hun dieselvariant. Met de herziening van artikel 32bis van het KB ‘Technische eisen’ maakt Vlaanderen het mogelijk om in welbepaalde gevallen de wettelijk toelaatbare maximummassa van deze emissievrije voertuigen te verhogen. Zo worden milieuvriendelijke voertuigen niet benadeeld door hun hogere massa waardoor minder goederen geladen kunnen worden.

Het wegnemen van wettelijke beperkingen moet het gebruik van emissievrije voertuigen vereenvoudigen. Ook op het vlak van afmetingen – lengte en hoogte – stelt zich een uitdaging. Batterij-elektrische voertuigen hebben het batterijpakket tussen de assen zitten. Hierdoor wordt het voertuig langer dan de dieselversie. Voertuigen op waterstof hebben dan weer een installatie achter de cabine staan wat ook een bijkomende lengte veroorzaakt. Toch is het de bedoeling om met emissievrije voertuigen een zelfde volume of massa te kunnen vervoeren dan vandaag wettelijk mogelijk is.

Colruyt pioniert

Colruyt Group start op 1 januari 2025 als eerste een proefproject waarbij langere elektrische vrachtwagens op de openbare weg mogen rijden. Door de batterijen in de elektrische truck wordt de as van de vrachtwagen zwaarder belast, waardoor per vrachtwagen 11 procent minder volume aan goederen kan vervoerd worden. Hierdoor zou het dagelijks aantal ritten met elektrische vrachtwagens stijgen tot zo’n 1.100 ritten. Met de dieselvloot doet men nu zo’n 900 tot 1.000 ritten per dag. De oplossing werd gevonden in vrachtwagens met een dubbele as. Daardoor moest de oplegger ook een meter achteruitgeschoven worden en werd het voertuig langer dan de maximale toegelaten lengte van 16,50 meter. Maar zo zou de voertuigcombinatie onder ‘uitzonderlijk vervoer’ komen te vallen, wat niet werkbaar is.

Innovatie in transportsector ondersteunen

De Vlaamse overheid heeft daarom een regelgevend kader gecreëerd voor proefprojecten met emissievrije slepen die afwijken van de normale afmetingen. Hiermee is Vlaanderen het eerste gewest dat langer en zwaarder emissiearm of emissievrij vrachtverkeer gecontroleerd toelaat. Voor Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder kan dit een belangrijke stap zijn in de richting van duurzaam vrachtvervoer over de weg. “Als innovatieve topregio kan Vlaanderen hier een cruciale rol spelen” aldus de minister.

De komst van elektrische trucks is een belangrijke stap in de omschakeling naar transport via de weg zonder uitstoot. De transportsector kan nu kiezen voor emissievrij vervoer zonder in te boeten op rendabiliteit. “Met het proefproject voor milieuvriendelijk uitzonderlijk vervoer zetten we een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. Dit besluit toont onze inzet om innovatie in de transportsector te ondersteunen, terwijl we tegelijkertijd onze klimaatdoelen dichterbij brengen. Samen maken we onze wegen groener en onze economie sterker”, aldus Vlaams minister De Ridder.

Ook interessant

Duurzaam transport
TLV

Mobiliteit en Openbare Werken hét investeringsdepartement

Duurzaam transport
Interviews

"De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie"

Duurzaam transport

IAA Transportation 2024

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!