Trans-Europe Express wint Truck Safety Award

June 11, 2024
“Preventie van belang voor iedereen!”

In een tijd waarin verkeersveiligheid steeds belangrijker wordt, weet Trans Europe Express (TEE) zich te onderscheiden. Het bedrijf heeft onlangs de prestigieuze Truck Safety Award 2024 gewonnen, een welverdiende erkenning voor hun inzet op het gebied van veiligheid en preventie. TLV sprak met Tom Tack , eigenaar van TEE sinds 2007, en Vincent De Schryver, verantwoordelijk voor het wagenpark, de workshop en interne opleidingen van chauffeurs, over hun strategieën en inspanningen rond en sensibilisering. Ze delen hun visie op preventie, de betrokkenheid van klanten bij ladingzekering, en hun toekomstplannen.

Interview: Jan Soenen, Shannon Van den Borre

TLV magazine: Proficiat Tom en Vincent met deze overwinning. Trans Europe Express focust heel sterk op preventie en veiligheid bij iedereen in het bedrijf. Hoe gaan jullie te werk om iedereen mee te krijgen in dit verhaal?

Tom Tack: Ladingzekering en veiligheid zijn een verantwoordelijkheid van iedereen. We hebben daarom al een aantal opleidingen georganiseerd voor onze klanten. We laten meestal werknemers en operationele ploegen van de klant op de werkvloer komen om toch ook de basis van ladingzekering mee te geven.

De opleidingen zijn altijd al een succes geweest met een veertigtal deelnemers per keer. We proberen deze opleidingen elke twee tot drie jaar te organiseren.

Daarnaast proberen we ad-hoc in geval van schade- of ongevallen in gesprek te gaan met de klant om te kijken waar beide partijen zich kunnen verbeteren naar meer veiligheid toe.

Vincent De Schryver: We leggen zeer sterk de nadruk op veiligheid en ladingzekering. We benadrukken het belang van kennis over het vervoeren van specifieke producten en deze kennis ook met ons te delen. We merken dat klanten nog te weinig kennis hebben over wetgeving en veilige manieren voor het vervoeren van hun goederen.

De klanten doen inzien dat ze er alle belang bij hebben dat hun goederen op een correcte manier worden vervoerd is best uitdagend. Indien er tijdens het transport schade ontstaat zal het uiteindelijk altijd uitdraaien op een gedeelde verantwoordelijkheid

TT: Voor vaste klanten, gaan we af en toe ook langs om persoonlijk in gesprek te gaan met de klant en ladingzekering te testen. We maken dan samen een gepersonaliseerd plan van aanpak om hun goederen optimaal en veilig te kunnen vervoeren.

VDS: We voelen op vandaag zeker nog ee bepaalde wrijving en vijandigheid rond dit thema. Zeker als er iets fout loopt tijdens het transport. Er start dan een discussie rond wie zou moeten opdraaien voor de schade. Hier probeert TEE sterk te werken rond preventie door instructies en duidelijke richtlijnen te vragen voor het vervoeren van de goederen. Vaak, zelfs na incidenten, ontbreekt deze informatie. Dit komt puur omdat er vanuit de opdrachtgevers geen beschikbare informatie of instructies zijn over hoe de lading correct vervoerd en gezekerd zou moeten worden.

We proberen tot onze klanten door te dringen, zeker na schadegevallen, dat dit geen correcte manier is van vervoeren.

“Ladingzekering en veiligheid zijn een verantwoordelijkheid van iedereen.”

TT: Het is natuurlijk ook geen evidentie om al die kennis in huis te hebben. Niet voor ons als kmo en al zeker niet voor de kleinere opdrachtgevers waar we mee samenwerken.

VDS: Wanneer we tot klanten kunnen doordringen dat een foute manier van verpakken, laden en vervoeren hun veel meer geld kan kosten (door retour, schade, slechte verpakking,...) bij fouten, dan hebben we ze meer mee in het preventie-en sensibiliseringsverhaal.

TLV: TEE zet ook sterk in op ladingzekering via een speciaal ingerichte trailer. Kan je ons hier meer over vertellen?

TT: We hebben een ‘dedicated trailer’ om te tonen hoe verschillende types goederen correct geladen en vervoerd moeten worden. Onze chauffeurs reageren hier zeer positief op. We geloven sterk in ‘best practices’ en we merken dat dit ook goed werkt intern.

VDS: De trailer staat permanent op onze site in Erpe-Mere en wordt regelmatig gebruikt als praktisch voorbeeld van hoe bepaalde goederen vervoerd moeten worden. Alle mogelijke technieken van ladingzekering zijn verwerkt in de trailer.

“Onmiddellijk na de aankondiging van onze overwinning, deelden we dit met het volledige team.”

TLV: Het rijgedrag van de chauffeurs wordt ook grondig opgevolgd. Wat zijn hier de krijtlijnen van?

VDS: Door middel van onze Transics-boordcomputers kunnen we eenvoudig eco-rapporten ophalen. Maandelijks wordt de rapportage weergegeven op onze schermen bij het onthaal. Stationair draaien en brandstofverbruik zijn de belangrijkste parameters. Dat eerste is voornamelijk om onze chauffeurs te doen inzien dat deze kost niet noodzakelijk is en vermeden kan worden.

Intern is er al een kleine, gezonde competitie onder de best scorende chauffeurs om nog beter te scoren. Door dit te monitoren en in gesprek te gaan met de chauffeurs, scoren momenteel een kwart van onze chauffeurs onder ons opgelegd maximum van 11% voor stationnair draaien.  

De resultaten bespreken we individueel met de chauffeurs. Verbruik en schadegevallen worden nooit publiekelijk gedeeld met naam maar we vermelden wel de nummerplaat van het betrokken voertuig. Zo krijgen onze chauffeurs subtiel maar zeker een ‘hint’ naar hun scores.

We zijn ook gestart met het opleiden van een mentor-chauffeur. Deze persoon begeleidt (nieuwe) chauffeurs om te bekijken waar we als onderneming kunnen bijsturen. Daarnaast hebben we ook een eco-traject met een vast parcours van 35 kilometer en telkens een identieke lading opgezet om het rijgedrag van (nieuwe) chauffeurs na te gaan. Dit zorgt bij veel van onze chauffeurs ook voor de nodige bewustwording.  

We merken een sterke nood aan deze mentor. We hadden nog maar recent een oefening rond aan- en afkoppelen en alle deelnemers maakten dezelfde fouten. Er wordt veel energie gestoken in preventie van mogelijke risico’s, de bewustwording van historisch gegroeide “foute” routines en deze dan om te zetten in nieuwe en veilige gewoontes.

TT: We merken dat het inderdaad moeilijk is om onze chauffeurs hun gewoonten te doorbreken en hen bewust te maken dat bepaalde manieren van werken eigenlijk niet de juiste of meest veilige zijn.

TLV: Hebben jullie het gevoel dat chauffeurs open staan voor verbeteringen?

VDS: Ik loop regelmatig rond om supervisie te houden over het laad- en los proces van onze chauffeurs. We gaan dan ook in gesprek met hen om samen te bekijken of ze de beste optie gebruiken voor het laden en lossen en zekeren  van goederen. Ik merk dat ze hier ook oprecht aandacht voor hebben. We krijgen helaas ook niet altijd iedereen mee.

We moeten dan soms ook moeilijke beslissingen nemen om onze kwaliteit en veiligheid te kunnen waarborgen.

TT: We proberen voor TEE een bepaalde cultuur te creëren waar aandacht en ruimte is voor verbetering en veiligheid. We bergijpen dat dit ook tijd vraagt en fouten maken is ook menselijk. Maar als organisatie weten we wel goed waar onze chauffeurs wat extra aandacht nodig hebben en op welke zaken we nog meer moeten inzetten.

TLV: Hoe gaan jullie deze award ‘verzilveren’ in de communicatie met de klanten?

TT: ik denk dat onze klanten in de eerste plaats wel goed weten dat we hier sterk mee bezig zijn. We gaan uiteraard onze prijs delen met de buitenwereld maar consistent verder doen zoals we bezig zijn is ons hoofddoel.

We zijn er van overtuigd dat klanten bereid zijn iets meer te betalen voor extra inspanningen rond veiligheid, duurzaamheid en innovatieve oplossingen.

“We merken dat klanten te weinig kennis hebben over wetgeving en veilige manieren voor het vervoeren van hun goederen.”

Toekomstplannen

TT: We hebben ambitieuze toekomstplannen om binnen de twee à drie jaar ons hoofdkwartier te verhuizen naar Kruishoutem. We willen daar een bijkomende site bouwen waar we ons zullen focussen op crossdock, opslag, service, en garage. De site in Erpe-Mere zal dan puur voor warehousing worden gebruikt.

Eerste elektrische vrachtwagens

TT: Onze nieuwe site in Kruisem zal in het teken staan van duurzaamheid en energie-efficiënte. Het inpassen van elektrische vrachtwagens in ons huidig businessmodel vereist een holistische aanpak, waarbij we rekening moeten houden met technologie, infrastructuur, organisatie en de mensen.

Naast elektrische vrachtwagens zal het herdenken van onze logistiek processen en nauwe samenwerking met onze stakeholders onze duurzaamheidsstrategie bepalen.  

De eerste elektrische vrachtwagens zijn ondertussen besteld.  


Over Trans Europe Express
Trans Europe Express of TEE is een middelgrote Belgische transportonderneming gespecialiseerd in groupage en logistiek, gericht op transport naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ze focussen zich op dierenvoeding en andere ambiante voeding, frisdranken/water en sportvoeding. TEE groeide in de afgelopen zeventien jaar uit tot een bedrijf met twintig bedienden waarvan de helft zich rechtstreeks focust op transport (planning, orders, ...). Met zeventig chauffeurs vertegenwoordigt deze onderneming een sterke positie in de sector.

Ook interessant

Duurzaam transport
Interviews

"De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie"

Interviews

"Passie is de brandstof van de ziel"

Interviews
TLV

De structurele knelpunteconomie krijg je niet zomaar opgelost

Wie is TLV?

Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!