Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?
Nieuwe chauffeurs dankzij project 'Future Drivers'
Het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (SFTL) blikt terug op het eerste jaar van de opleiding ‘Future Drivers’. In het eerste jaar van de lancering hebben 140 kandidaten de opleiding gevolgd, die is gericht op werknemers uit andere sectoren. Future Drivers biedt mensen die actief zijn in andere sectoren de kans om gratis hun rijbewijs C en CE te halen, terwijl een dergelijke opleiding normaal gesproken zo'n 7.000 euro kost.
Als antwoord op het tekort in onze sector investeert het SFTL al jaren in opleidingsprogramma's voor specifieke doelgroepen. Enerzijds zijn er de werkzoekenden, waarvoor het SFTL samenwerkt met de VDAB in Vlaanderen, Forem in Wallonië en Logisticity in Brussel. Anderzijds zijn er twaalf scholen waar leerlingen van het beroepssecundair onderwijs vanaf 16 jaar een opleiding tot vrachtwagenchauffeur kunnen volgen.
Meer dan 500 inschrijvingen
Om het beroep van vrachtwagenchauffeur te blijven promoten en het tekort tegen te gaan, lanceerde het SFTL in 2023 een nieuw initiatief: ‘Future Drivers’. Dit is een opleiding waarin potentiële kandidaten hun rijbewijs C en CE kunnen halen en zo de nodige vaardigheden kunnen opdoen. Omdat de financiële kant vaak een obstakel is, investeert het SFTL volledig in de opleidingskosten (geschat op 7.000 euro). Sinds de lancering in 2023 hebben maar liefst 500 geïnteresseerden het online formulier ingevuld.
140 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
De 500 ingeschreven kandidaten zijn streng geselecteerd op basis van hun intrinsieke motivatie en hun huidige functies. "Tijdens deze selectie hebben we al werkzoekenden kunnen doorverwijzen naar ons andere opleidingsprogramma, terwijl de anderen persoonlijk zijn gehoord over hun motivatie. De kandidaten moeten bereid zijn om deze opleiding naast hun werk te volgen, wat betekent dat dit ook in de avond of in het weekend kan", voegt Maarten Hansen toe.
Het SFTL heeft 140 kandidaten begeleid naar het behalen van hun rijbewijs C en CE, wat voor de meesten een carrièreswitch betekende waarvan ze sinds hun jeugd droomden. "Ik ben altijd aangetrokken geweest tot vrachtwagens, maar ik durfde nooit in deze sector te gaan werken. Ik ben mijn professionele carrière begonnen als sommelier in een sterrenrestaurant, en toen ik over de opleiding hoorde, dacht ik dat het nu of nooit was. Ik kon de opleiding gemakkelijk combineren met mijn werktijden in de horeca en vandaag ben ik al bijna een jaar chauffeur", vertelt Len, chauffeur bij BSX Transport.
"Voor mij was het beroep van vrachtwagenchauffeur altijd een onbereikbare droom. Ik begon als bezorger en stelde me voor hoe ik achter het stuur van de vrachtwagens zat die ik onderweg tegenkwam. Ik twijfelde geen moment toen ik over Future Drivers hoorde. Ik had zelfs al een baan bij Piceurope nog voordat ik mijn laatste examen had afgelegd. Vandaag rijd ik internationaal en kan ik zeggen dat ik op 22-jarige leeftijd mijn droom heb waargemaakt", zegt Hobe, chauffeur bij Piceurope, enthousiast.
Bron: SFTL
Nieuwe medewerkers vormen begint op school!
De sector zet al jaren in op verschillende instroomkanalen om nieuwe medewerkers aan te trekken. En dat proces begint al vroeg: op de schoolbanken! Zowel voor het rijdend als het niet-rijdend personeel kan een opleiding transport en logistiek al starten op de middelbare school.
Opleiding vrachtwagenchauffeur
In Vlaanderen kan een jongere vanaf het 5de middelbaar instappen in de beroepsopleiding vrachtwagenchauffeur. Er zijn zeven Vlaamse scholen waar je de opleiding kan volgen, namelijk in Zeebrugge, Kortrijk, Gent, Antwerpen, Haacht, Aarschot en Genk. En naar alle waarschijnlijkheid zal op 1 september 2025 ook in Dendermonde een opleiding starten.
Deze opleiding omvat een uitgebreid theoriegedeelte, zoals de toepasselijke reglementering, de verschillende soorten documenten…
Daarnaast leren de leerlingen uiteraard alle aspecten van het rijden met een vrachtwagen en met de verschillende voertuigcombinaties: zowel vaste vrachtwagen, trekker–oplegger als vrachtwagen-aanhangwagen worden aangeleerd.
Wie slaagt voor de opleiding, verlaat de school met het rijbewijs C+E, de basiskwalificatie vakbekwaamheid en het ADR-getuigschrift!
De opleidingen in de scholen zijn opleidingen van hoge kwaliteit. De afgeleverde chauffeurs zijn topchauffeurs. Uit cijfers blijkt ook dat deze jongeren doorgaans in onze sector terechtkomen en er ook blijven. De ondersteuning door de sector zorgt dus ook voor return in de sector.
Uit de laatste cijfers blijkt dat de inschrijvingen in Vlaanderen stagneren, wat bijzonder jammer is. Het beroepsonderwijs is een volwaardig en belangrijk instroomkanaal voor onze sector! En daarom moeten we hier als sector voor gaan! Dus ken je jongeren die een passie voor vrachtwagens hebben? Maak ze nu al warm voor de opleiding, zodat ze tijdig een geïnformeerde keuze kunnen maken.
Een overzicht van alle scholen vind je op www.avontuurlijkejobs.be
Logistieke medewerkers
Ook logistieke opleidingen worden aangeboden in de middelbare school. Dit kan ook in de vorm van duaal leren. Dit houdt in dat de leerling deels op school, deels op de werkvloer wordt opgeleid. Door de opleiding gedeeltelijk in bedrijven te geven, krijgen de jongeren ook arbeidsattitude mee en raken ze vertrouwd met de nieuwste technologieën in bedrijven. De school en het bedrijf vullen elkaar aan en zijn gelijkwaardige partners in het volledige opleidingsproces.
In de formule van duaal leren zijn verschillende opleidingen mogelijk:
· magazijnmedewerker duaal (vanaf 2de graad BS0);
· bestuurder interne transportmiddelen duaal (vanaf 2de graad BSO);
· logistiek duaal (3de graad BSO).
Tijdens de opleiding logistiek duaal wordt een leerling begeleid door een mentor: een werknemer uit het bedrijf die zijn expertise overdraagt aan de leerling. De mentor krijgt hiervoor zelf een gratis opleiding van drie dagen, aangeboden door het SFTL. De opleiding komt daarenboven in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof, waardoor een groot deel van de loonkost ook wordt terugbetaald.
Daarnaast kan het bedrijf zelf, onder bepaalde voorwaarden, ook nog een premie ‘kwalificerend werkplekleren’ krijgen via de Vlaamse overheid.
Om voldoende werkplekken te creëren, is er nog altijd nood aan bedrijven die hier mee hun schouders willen onder zetten! Dus, heb je een logistieke afdeling en wil je ook meewerken aan de opleiding van toekomstige werknemers? Neem dan contact op met Katrien Timmermans, sectorconsulent bij het SFTL via katrien.timmersmans@sftl.be
Meer info over de duale opleidingen vind je hier
IAA Transportation 2024
Meer dan ooit klaar voor energietransitie
Van 17 tot 22 september 2024 was Hannover het episch centrum van het wegtransport. Heel wat wereldpremières en zo goed als alle leveranciers die er hun nieuwe producten aan het grote publiek kwamen voorstellen. Net als in 2022 waren we getuige van een flink aantal exposanten die klaar lijken voor emissievrij wegtransport.
Het wegtransport wordt nog altijd gedomineerd door de dieselmotor, en dit zal nog enkele jaren het geval zijn. Een wereldforum als de IAA is vanzelfsprekend de plek bij uitstek waar exposanten hun toekomstig aanbod in de kijker willen plaatsen. Het bleef echter niet bij de traditionele truckfabrikanten die voertuig tentoonstelden op alternatieve aandrijvingen. Er waren ook opvallend veel standhouders die binnen afzienbare tijd ook een antwoord willen bieden aan ondernemers die op zoek naar laadinfrastructuur voor elektrische en andere voertuigen.
Mercedes-Benz eActros 600 is International Truck of the Year
Daimler Truck beet traditioneel de spits af op de IAA, met een preview op zondagavond. We hoorden er meteen de boodschap dat de transportsector klaar is voor de energietransitie, maar dat de Europese overheidsinstanties nog een heel lange weg hebben af te leggen om al die nieuwe voertuigen van stroom, en in mindere mate ook van waterstof, te voorzien. Deze boodschap kwam ook aan bod tijdens de persconferentie van andere vrachtwagenconstructeurs.
Daimler Truck toonde de weg naar duurzaam transport, met een uitgesproken focus op decarbonisering en digitalisering. Eén voor één passeerden de emissievrije oplossingen langs de catwalk, maar de ‘ster’ van de avond bleek eens te meer de eActros 600. Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de Duitse vrachtwagenbouwer het langeafstandstransport koolstofvrij maken.
Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe in huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km zonder tussentijds laden. Dit rijbereik wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een MTM van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. Daimler Trucks maakt zich sterk dat de eActros 600 per dag meer dan 1.000 km kan afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur (en zelfs zonder Mega Watt Charging), op voorwaarde dat er voldoende laadmogelijkheden aanwezig zijn.
10 liter per 100 km
Tijdens de preview kwam Daimler ook uitgebreid terug op de testrit die door twee bijna-serierijpe prototypes van de eActros 600 werden afgelegd. Op zeven weken werd 15.000 km afgelegd in 22 Europese landen. Beide trucks reden met een MTM van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations. Over de hele rit kon het prototype een gemiddeld verbruik noteren van 103 kWh per 100 km. Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van ca. 10 liter per 100 km. Op tal van dagetappes zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon ongeveer 25 procent van het verbruik met gerecupereerde energie worden gedekt.
Afhankelijk van onder meer de route, het reliëf en de temperatuur varieerde het dagelijks verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (ca. 360 km) onder zeer gunstige omstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (ca. 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7° C en deels over onverharde wegen.
De serieproductie van de eActros 600 is voorzien voor november van dit jaar.
International Truck of the Year
De feeststemming rond de eActros 600 op de IAA in Hannover werd onderstreept met de ultieme erkenning voor dit voertuig door vakjournalisten uit 24 Europese landen. Na afloop van de persdag op maandag 16 september werd de eActros 600 verkozen tot vrachtwagen van het jaar.
In de motivering prees de jury het innovatieve algemene technologische concept van de zware langeafstandstruck, die indruk maakte met zijn moderne aandrijftechnologie, hoge energie-efficiëntie en de actieradius van 500 km zonder tussentijds laden.
Software defined voertuigen
Naast het CO2-neutraal maken van het transport wil Daimler Truck ook een leidende rol spelen in de digitale transformatie en richt het zijn blik op software defined bedrijfsvoertuigen.
De nieuwe generatie trucks, zoals de eActros 600 en de Actros L, beschikt al over een verbeterde mechatronische architectuur. Hierdoor kunnen gegevens tot twintig keer sneller worden verwerkt dan voorheen. Naast verbeterde functies in de nieuwste veiligheidssystemen zoals Active Brake Assist 6 of Active Sideguard Assist 2, zorgt dit ook voor een verbeterd chauffeurscomfort en connectiviteit. Hiertoe behoort bijvoorbeeld ook de Multimedia Cockpit Interactive 2 of de functie Connected Traffic Warning, die gevarenwaarschuwingen kan detecteren en deze kan doorgeven aan voertuigen in de directe omgeving.
Om het volledige potentieel van software te benutten en een mogelijke grote sprong voorwaarts te maken, zal het nodig zijn om het aantal gedecentraliseerde regeleenheden met hun verschillende besturingssystemen te verminderen en de mechatronische architectuur volledig opnieuw te definiëren.
Software defined voertuigen zullen in de toekomst maatwerktoepassingen van zowel Daimler Truck als klanten en externe leveranciers bieden, die veel verder reiken dan de huidige truckfunctionaliteiten, vooral op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat het voertuig de chauffeur en andere weggebruikers nog beter kan beschermen door gevaren te herkennen, lang voordat menselijke zintuigen dat kunnen. Of een parkeerplaats inclusief laadstation en douchecabine kunnen reserveren.
"De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie"
TLV magazine sprak met Jo Van Moer van Van Moer Logistics
Van Moer Logistics is traditioneel een prijzenkaper tijdens de Transport & Logistics Awards van TransportMedia. Ook dit jaar viel de onderneming uit Zwijndrecht in de prijzen, met name in de competitie ‘Logistics Project of the Year’. TLV magazine trok naar het hoofdkwartier van Van Moer Logistics en sprak er met topman Jo Van Moer en Sustainability Engineer Kobe Van Doorsselaere.
Interview: Jan Soenen
TLV magazine: Gefeliciteerd met jullie overwinning. Het was de nieuwe afvulinstallatie in Zwijndrecht dat de jury kon overtuigen. Wat zijn de krijtlijnen van dit project?
Kobe Van Doorsselaere: De afvullijn kadert binnen onze 'The Perfect Flow' strategie, hiermee streven we naar een efficiënte, duurzame en naadloze logistieke keten. Dit betekent dat we de verschillende stappen in de supply chain maximaal integreren, idealiter allemaal op één locatie. Zo kan bijvoorbeeld op onze logistieke hub in Zwijndrecht een tankcontainer in opslag genomen worden en dezelfde plek opgewarmd, afgevuld, gereinigd, , gerepareerd en gekeurd worden. Hierdoor bespaart de verlader tot 60% op transportkosten, in vergelijking met een keten waarin de verschillende stappen verspreid zijn over meerdere partners en locaties.
Binnen onze operaties hanteren we drie krijtlijnen: innovatie, kwaliteitsbeheer en duurzaamheid. Deze (zo goed als volledig automatische) afvullijn is een mooi voorbeeld van zo’n innovatief project bij Van Moer Logistics. Eens de tankcontainer aangesloten is treedt het automatische proces in werking. Drum’s of IBC’s worden door de transportband aangeleverd, waarna de vaten worden afgevuld, omsnoerd, geëtiketteerd en automatisch worden doorgestuurd naar het juiste magazijn voor opslag.
Daarnaast zijn we gegaan voor een multiproduct- en multi-customer-omgeving. In plaats van slechts één type product of klant te bedienen, hebben we technologieën en machines ingezet waarmee we een breed scala aan producten en klanten kunnen ondersteunen. Onze magazijnen zijn breed gecertificeerd, waardoor we flexibel kunnen inspelen op verschillende producten.
Door deze integratie en nieuwe technologieën zorgen we voor een innovatieve, kwalitatieve én duurzame oplossing in onze supply chain.
TLV: Dit project kadert ongetwijfeld in binnen jullie duurzaamheidsstratgie, ,Heeft Van Moer Logistics specifieke targets vastgelegd qua uitstootvermindering? Uit een vorig interview heb ik bijvoorbeeld onthouden dat het een droom was van Jo om overdag geen Van Moer-vrachtwagens meer over de Antwerpse Ring te zien rijden…
Jo Van Moer: Ik heb al in 2011 de keuze gemaakt om volop in te zetten op multimodaal transport. In dat jaar nam ik mijn eerste terminal over, een beslissing die destijds als controversieel werd gezien. Maar nu, jaren later, blijkt het juist een slimme stap te zijn geweest
Dankzij onze eigen binnenschepen en binnenlandterminals kunnen we vrachtwagens van de weg halen. We zetten daarbij ook in op het spoor, omdat sommige van onze sites een directe spoorverbinding hebben. Inzetten op de modal shift is een belangrijke strategische keuze en draagt bovendien bij aan minder congestie op het wegennet en een verminderde co2- uitstoot. ,vandaag beheren we 8 inlandterminals, 10 schepen en 8 spoorgeconnecteerde locaties.
De strategie is om vrachtwagens zo veel mogelijk van de Antwerpse Ring te halen. Het idee is om containers bij binnenkomst of vertrek in de Antwerpse haven per binnenschip inlands te vervoeren. Vrachtwagens zullen we altijd nodig hebben, want je hebt nog steeds het voor- of natransport dat uitgevoerd moet worden, maar je kan het aantal wegkilometers significant verminderen door voor multimodaal transport te kiezen. De groeiende verkeersdruk en werkzaamheden rondom Antwerpen maken duidelijk dat er een andere aanpak nodig is. Deze visie – vrachtwagens van de Antwerpse Ring halen en een multimodale aanpak omarmen – wordt daarom vandaag de dag nog steeds uitgevoerd.
TLV: Met een investering van 1,2 miljoen euro starten jullie volgend jaar met de installatie van een slim laadplein voor elektrische vrachtwagens.
Hoe ziet de operationele kant van deze investering eruit?
Kobe: Dit sluit perfect aan bij onze elektrificatiestrategie. Eerder dit jaar hebben we gebrainstormd over onze verdere aanpakbetreft de verduurzaming van de vloot. . De markt biedt nu veel verschillende technologieën, zoals elektrificatie, waterstof en biodiesels, waardoor er per transportflow een duidelijke en aangepaste strategie nodig is. Elektrificatie neemt op de korte termijn voor de meeste flows de bovenhand
Daarbij maakt laadstrategie ook een groot verschil, want deze bepaalt grotendeels de TCO (total cost of ownership).. Terwijl dieselprijzen vroeger vrij consistent waren tussen de verschillende providers, verschilt de elektriciteitsprijs sterk tussen bedrijven, afhankelijk van factoren zoals het gebruik van hernieuwbare energie en energiemanagementsystemen. Dit heeft een rechtstreeks impact op de transportkosten
Om deze kosten zo goed als mogelijk zelf in de hand te hebben, kozen we strategisch voor depotladen op onze eigen terreinen, met eigen infrastructuur, gevoed door eigen zonnepanelen en ondersteund door eigen batterijen.
Hierin speelt onze partner Bnewable een belangrijke rol, door ons te ondersteunen met het opzetten en beheren van deze batterij- en energiemanagementsystemen. Daarnaast wordt de capaciteit van onze huidige zonnepanelen op het terrein verder uitgebreid om voldoende stroom te kunnen opwekken. In combinatie met het batterijsysteem kunnen we zo onze energiestromen optimaliseren, en de vraag en het aanbod op de site zelf beter op elkaar afstemmen.
TLV: Betekent dit dat Van Moer Logistics volop inzet op elektrische vrachtwagens? Er loopt namelijk ook een project met CMB.Tech rond verbrandingsmotoren op waterstof. Of wordt het een en/en verhaal?
Jo: Voor ons is het belangrijk om in te zetten op verschillende low and zero-emission technologieën en brandstoffen. De dual fuel technologie, waar we samenwerken met CMB.Tech, is een transitietechnologie die in de toekomst niet meer van toepassing zal zijn dankzij de toekomstige mogelijkheden van mono fuel. Maar het biedt ons wel de kans om nu al op een betrouwbare en kost-efficiënte manier ervaring op te doen met waterstof en zo co2 reducties te realiseren.
De komende jaren richten we ons vooral op elektrificatie, maar we blijven ook investeren in die . overgangstechnologieën zoals dual fuel en biobrandstoffen. Vanaf 2025 zullen we dan ook proactief biobrandstoffen aanbieden aan onze klanten. Elektrificatie heeft dus op korte termijn onze focus, maar op lange termijn zien we ook een belangrijke rol weggelegd voor bijvoorbeeld waterstof.
Wat die elektrificatie betreft zien we voornamelijk interesse bij klanten die zelf hard willen inzetten op meer duurzaamheid. De CSRD-richtlijn speelt hier vanzelfsprekend een cruciale rol. Het is een proces dat stilaan op gang komt, maar nog redelijk in de kinderschoenen staat.
Delhaize en Van Moer Logistics verlengen transportcontract
De samenwerking tussen van Moer en de supermarktketen is gestart in 2011 en het transportcontract wordt nu voor een derde maal verlengd, dit keer tot 2030.
Het transport- en logistieke bedrijf uit Zwijndrecht stelt gemiddeld honderd vrachtwagens en 150 chauffeurs ter beschikking die 24/7 voor Delhaize worden ingezet.
Beide partners zullen ook de komende jaren blijven inzetten op een verdere verduurzaming van hun transportactiviteiten door analyse van de marktontwikkelingen en evaluatie van investeringen.
Tariefwijziging Eurovignet vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 wordt het eurovignet niet langer berekend op basis van de Euro-emissieklasse maar op basis van de CO2-klasse. Net zoals voor de Duitse Maut, worden voertuigen voortaan ingedeeld in vijf CO2-klassen. Deze variëren van emissieklasse 1 (dieseltrucks) tot en met emissieklasse 5 (zero emissie).
De meeste voertuigen uit het huidige wagenpark zitten in CO2-emissieklasse 1. Binnen deze klasse 1 blijft ook een nadere indeling op grond van de reeds toegepaste Euro-emissieklasse behouden.
Concreet zullen de tarieven voor CO2-emissieklasse 1 worden verhoogd met 1,9%. Voor een Euro 6 motorrijtuig in deze emissieklasse zal het huidige jaartarief van 1.250 euro dus verhoogd worden naar 1.274 euro. Je vindt het overzicht van alle nieuwe tarieven voor jaar-, maand- en dagvignetten in het helpcenter op onze website.
Met deze verhoging vangt men de door Europa verplichte kortingen voor de andere emissieklassen op. De klassen 2 tot en met 4 krijgen zo een gemiddelde korting in overeenstemming met wat in de gewijzigde Eurovignetrichtlijn voorzien is. Emissievrije voertuigen (CO2-klasse 5) kunnen genieten van een maximale korting van 75% ten opzichte van het tarief dat geldt voor CO2-klasse 1 (Euro-emissieklasse 6).
Eurovignetten die voor 1 januari 2025 worden gekocht, blijven nog geldig voor de duur waarvoor ze zijn aangeschaft, zonder correcties. Vervoerders kunnen dus mogelijks nog profiteren door eind dit jaar strategisch nog hun vignetten aan te kopen voor voertuigen in klasse 1. Omgekeerd kan je voor een emissievrij voertuig waarvoor het Eurovignet in het najaar van 2024 afloopt, voordeel halen door maandvignetten te kopen voor de resterende maanden en dan begin 2025 een jaarvignet met korting…
Vanaf 1 januari 2025 is het Eurovignet alleen nog geldig voor Zweden, Nederland en Luxemburg. Op 1 januari 2025 stapt Denemarken namelijk over van het Eurovignet op een kilometerheffing voor zware vrachtauto's. Als gevolg van deze verandering zal een Eurovignet niet langer nodig zijn in Denemarken na 31 december 2024.
Tijdelijk werkloos vanaf 2025?
Verplicht gebruik elektronische controlekaart
Het document C3.2A is de controlekaart die iedere werknemer die tijdelijk werkloos is moet ontvangen voor iedere maand waarin de werknemer tijdelijk werkloos is.
Op deze controlekaart moet de medewerker, voor iedere maand waarin hij tijdelijk werkloos is, ziekte, vakantie, werkloosheid en gewerkte dagen aanduiden. Dit formulier is de basis voor de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen voor de dagen tijdelijke werkloosheid.
Sinds september 2023 is voorzien in de mogelijkheid om dit papieren formulier, met uniek nummer bovenaan, te vervangen door een elektronische versie. Je kan dit doen voor alle werknemers in je onderneming, via het arbeidsreglement of via een ondernemings-cao, of individueel per werknemer.
Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt het vrijwillige element. Vanaf dan zullen alle werknemers en werkgevers verplicht zijn om de elektronische controlekaart te gebruiken.
Voordelen?
Het gebruik van de elektronische controlekaart biedt enkele voordelen:
• De papieren formulieren moeten niet meer uitgedeeld worden;
• Het validatieboek moet niet meer worden ingevuld;
• De elektronische controlekaart kan niet verloren raken;
• De controlekaart kan met een druk op de knop naar de uitbetalingsinstelling worden doorgestuurd zodat die de uitkeringen sneller kan betalen;
• Een materiële vergissing bij het invullen, kan worden rechtgezet zonder administratieve formaliteiten.
Overgangsmaatregelen
Werknemers die willen overstappen naar de elektronische controlekaart kunnen dit nu al, mits akkoord van hun werkgever.
Tot en met 30 juni 2025 kunnen werkgevers en werknemers nog een uitzondering vragen op het verplicht gebruik van de elektronische documenten. Dit kan om twee redenen:
Werkgevers zullen voor alle werknemers van hun onderneming kunnen vragen om nog gebruik te maken van de papieren controlekaart wanneer de digitalisering voor
de werknemers meer voorbereidingstijd zou vergen.
Individuele werknemers die de elektronische controlekaart voor het eerst zouden moeten gebruiken en die problemen zouden hebben met de elektronische toepassing zullen een tijdelijke uitzondering kunnen vragen. Ze moeten dat dan wel melden aan hun werkgever, zodat die ook weet dat de verdere procedure met de papieren controlekaart zal verlopen.
Meer informatie over de overgangsmaatregelen zal later nog door de RVA bekend worden gemaakt.
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!