Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?
Mobiliteit en Openbare Werken hét investeringsdepartement
Minister Annick De Ridder publiceert haar beleidsnota
Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder heeft haar beleidsnota ingediend. Hierin legt de minister uit hoe zij het deel rond mobiliteit in het regeerakkoord zal uitvoeren. Wij gingen voor jou door de tekst.
De eerste prioriteit van de minister is het verbeteren van de infrastructuur. Niets te vroeg. Onze sector betaalt meer dan genoeg kilometerheffing. TLV ijvert er al jaren voor dat de opbrengsten hiervan exclusief voor onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur zouden gebruikt worden. Tijdens de komende vijf jaar trekt de Vlaamse regering 3,2 miljard euro extra uit voor investeringen. Meer dan de helft hiervan gaat naar Mobiliteit en Openbare Werken. Dat wordt dus hét investeringsdepartement van de nieuwe regering.
Er zal worden ingezet op het onderhoud van bestaande wegen, bruggen en tunnels. Daarnaast wil men ook gericht investeren. Dit betekent wel dat er keuzes zullen moeten worden gemaakt. In het regeerakkoord zijn al een aantal projecten concreet vermeld. Zo wordt verder gewerkt aan de optimalisatie van de Ring rond Brussel en de Ring rond Antwerpen.
Aanpassingen aan kilometerheffing
Zoals bepaald in de Europese tolrichtlijn, moeten de tarieven van de kilometerheffing voortaan variëren in functie van de CO2-uitstoot van voertuigen. Vlaanderen streeft ernaar om dit vanaf 1 juli 2026 te implementeren. Daarnaast is er sprake van om de kilometerheffing te optimaliseren om bijvoorbeeld nachtlogistiek te bevorderen. Zo zou de prijs per kilometer ’s nachts bijvoorbeeld kunnen verlagen. Het is niet duidelijk hoe veel transporten men hoopt te kunnen verschuiven naar de nacht. TLV heeft alvast duidelijk gemaakt dat eerst een hele reeks juridische en praktische belemmeringen moeten weggewerkt worden alvorens een vervoerder kan overwegen om transporten ’s nachts te gaan uitvoeren. TLV verwacht hier toch inspanningen van de Vlaamse regering om dit mogelijk te maken. De regering wil ook bekijken hoe via optimalisatie van de kilometerheffing een verschuiving van vrachtwagens naar bestelwagens vermeden kan worden.
Vrachtwagenparkeren
In de beleidsnota werd ook een passage opgenomen over vrachtwagenparkeren. Die stelt dat het stallen van vrachtwagens in de eerste plaats een verantwoordelijkheid is van logistieke spelers zelf. Tegelijk erkent de minister dat er in Vlaanderen nood is aan bijkomende parkeerfaciliteit. Daarom zal gekeken worden waar bijkomende en goed bereikbare parkings voor vrachtwagens kunnen uitgebouwd worden. De focus wordt hierbij gelegd op het versterken van de aantrekkelijkheid van economische polen. TLV dringt alvast verder aan op het versneld creëren van de broodnodige bijkomende capaciteit. Maar men mag niet enkel oog hebben voor de uitbouw van parkings in de buurt van economische polen. De sector wordt gekenmerkt door het grote aandeel van zeer kleine vervoerders die vaak geen eigen terrein hebben en waarbij de chauffeurs het voertuig mee naar huis moeten nemen.
Nieuwe wetgeving
Op vlak van toekomstige regelgeving, is TLV tot slot tevreden dat tegen medio 2026 een kwalitatieve, nieuwe regelgeving rond de LZV wordt uitgewerkt. Ook de beperkende drempels voor zero-emissie voertuigen zullen verder weggewerkt worden.
Proef met langer en zwaarder emissievrij transport
Vlaanderen zet het licht op groen
De Vlaamse Regering keurde nieuwe voorwaarden goed voor een proefproject met zero-emissievrachtwagens. De nieuwe regels zijn nodig om de e-trucks toe te laten op de openbare weg, omdat ze langer zijn dan de wettelijk toegestane lengte. Colruyt Group start alvast met een proefproject.
Emissievrije voertuigen hebben vaak een hogere massa in vergelijking met hun dieselvariant. Met de herziening van artikel 32bis van het KB ‘Technische eisen’ maakt Vlaanderen het mogelijk om in welbepaalde gevallen de wettelijk toelaatbare maximummassa van deze emissievrije voertuigen te verhogen. Zo worden milieuvriendelijke voertuigen niet benadeeld door hun hogere massa waardoor minder goederen geladen kunnen worden.
Het wegnemen van wettelijke beperkingen moet het gebruik van emissievrije voertuigen vereenvoudigen. Ook op het vlak van afmetingen – lengte en hoogte – stelt zich een uitdaging. Batterij-elektrische voertuigen hebben het batterijpakket tussen de assen zitten. Hierdoor wordt het voertuig langer dan de dieselversie. Voertuigen op waterstof hebben dan weer een installatie achter de cabine staan wat ook een bijkomende lengte veroorzaakt. Toch is het de bedoeling om met emissievrije voertuigen een zelfde volume of massa te kunnen vervoeren dan vandaag wettelijk mogelijk is.
Colruyt pioniert
Colruyt Group start op 1 januari 2025 als eerste een proefproject waarbij langere elektrische vrachtwagens op de openbare weg mogen rijden. Door de batterijen in de elektrische truck wordt de as van de vrachtwagen zwaarder belast, waardoor per vrachtwagen 11 procent minder volume aan goederen kan vervoerd worden. Hierdoor zou het dagelijks aantal ritten met elektrische vrachtwagens stijgen tot zo’n 1.100 ritten. Met de dieselvloot doet men nu zo’n 900 tot 1.000 ritten per dag. De oplossing werd gevonden in vrachtwagens met een dubbele as. Daardoor moest de oplegger ook een meter achteruitgeschoven worden en werd het voertuig langer dan de maximale toegelaten lengte van 16,50 meter. Maar zo zou de voertuigcombinatie onder ‘uitzonderlijk vervoer’ komen te vallen, wat niet werkbaar is.
Innovatie in transportsector ondersteunen
De Vlaamse overheid heeft daarom een regelgevend kader gecreëerd voor proefprojecten met emissievrije slepen die afwijken van de normale afmetingen. Hiermee is Vlaanderen het eerste gewest dat langer en zwaarder emissiearm of emissievrij vrachtverkeer gecontroleerd toelaat. Voor Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder kan dit een belangrijke stap zijn in de richting van duurzaam vrachtvervoer over de weg. “Als innovatieve topregio kan Vlaanderen hier een cruciale rol spelen” aldus de minister.
De komst van elektrische trucks is een belangrijke stap in de omschakeling naar transport via de weg zonder uitstoot. De transportsector kan nu kiezen voor emissievrij vervoer zonder in te boeten op rendabiliteit. “Met het proefproject voor milieuvriendelijk uitzonderlijk vervoer zetten we een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. Dit besluit toont onze inzet om innovatie in de transportsector te ondersteunen, terwijl we tegelijkertijd onze klimaatdoelen dichterbij brengen. Samen maken we onze wegen groener en onze economie sterker”, aldus Vlaams minister De Ridder.
Denemarken voert vanaf 1 januari 2025 kilometerheffing in
Denemarken stapt eind 2024 uit het Eurovignetverdrag en voert op 1 januari 2025 een kilometerheffing in voor vrachtwagens met een MTM van 12 ton en meer.
Op welke wegen?
De kilometerheffing in Denemarken is van toepassing op alle hoofd- en snelwegen en in de milieuzones van Kopenhagen, Frederiksberg, Odense, Aarhus en Aalborg.
Tarieven
In de tarievenstructuur worden de voertuigen die onderhevig zijn aan de kilometerheffing, onderverdeeld volgens gewichtsklasse en CO2-emissieklasse.
Het overzicht van de voertuigen die zijn vrijgesteld van de kilometerheffing en de tarieven, kan je raadplegen in het Helpcenter
Betaalmogelijkheden
Voorlopig zijn er twee manieren om de kilometerheffing te betalen:
1. Met een tolbox van een EETS-provider. Voorlopig werden er al drie EETS-providers goedgekeurd. De tolwegenuitbater in Denemarken is nog in onderhandeling met andere aanbieders. De TLV-OBU kan nog niet worden geactiveerd. Onze tolboxleverancier Toll4Europe werkt aan alternatieven om de Deense kilometerheffing te betalen.
2. Met een online kilometerheffing ticket op de website KmToll
Handhaving
De nummerplaat van het voertuig wordt gelezen door ANPR-camera’s. Op die manier kunnen de controle-instanties automatisch nagaan of er kilometerheffing werd betaald (met OBU of digitaal tolticket). Wanneer het systeem vaststelt dat er geen kilometerheffing werd betaald, wordt er een boete opgelegd van 4.500 DKK.
Eurovignet
Nu Denemarken uit het Eurovignetverdrag stapt, zullen er vanaf 1 januari 2025 nog drie landen zijn waar het Eurovignet van toepassing is: Zweden, Luxemburg en Nederland. In de zomer van 2026 voert ook Nederland een kilometerheffing in.
Nieuwe chauffeurs dankzij project 'Future Drivers'
Het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (SFTL) blikt terug op het eerste jaar van de opleiding ‘Future Drivers’. In het eerste jaar van de lancering hebben 140 kandidaten de opleiding gevolgd, die is gericht op werknemers uit andere sectoren. Future Drivers biedt mensen die actief zijn in andere sectoren de kans om gratis hun rijbewijs C en CE te halen, terwijl een dergelijke opleiding normaal gesproken zo'n 7.000 euro kost.
Als antwoord op het tekort in onze sector investeert het SFTL al jaren in opleidingsprogramma's voor specifieke doelgroepen. Enerzijds zijn er de werkzoekenden, waarvoor het SFTL samenwerkt met de VDAB in Vlaanderen, Forem in Wallonië en Logisticity in Brussel. Anderzijds zijn er twaalf scholen waar leerlingen van het beroepssecundair onderwijs vanaf 16 jaar een opleiding tot vrachtwagenchauffeur kunnen volgen.
Meer dan 500 inschrijvingen
Om het beroep van vrachtwagenchauffeur te blijven promoten en het tekort tegen te gaan, lanceerde het SFTL in 2023 een nieuw initiatief: ‘Future Drivers’. Dit is een opleiding waarin potentiële kandidaten hun rijbewijs C en CE kunnen halen en zo de nodige vaardigheden kunnen opdoen. Omdat de financiële kant vaak een obstakel is, investeert het SFTL volledig in de opleidingskosten (geschat op 7.000 euro). Sinds de lancering in 2023 hebben maar liefst 500 geïnteresseerden het online formulier ingevuld.
140 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
De 500 ingeschreven kandidaten zijn streng geselecteerd op basis van hun intrinsieke motivatie en hun huidige functies. "Tijdens deze selectie hebben we al werkzoekenden kunnen doorverwijzen naar ons andere opleidingsprogramma, terwijl de anderen persoonlijk zijn gehoord over hun motivatie. De kandidaten moeten bereid zijn om deze opleiding naast hun werk te volgen, wat betekent dat dit ook in de avond of in het weekend kan", voegt Maarten Hansen toe.
Het SFTL heeft 140 kandidaten begeleid naar het behalen van hun rijbewijs C en CE, wat voor de meesten een carrièreswitch betekende waarvan ze sinds hun jeugd droomden. "Ik ben altijd aangetrokken geweest tot vrachtwagens, maar ik durfde nooit in deze sector te gaan werken. Ik ben mijn professionele carrière begonnen als sommelier in een sterrenrestaurant, en toen ik over de opleiding hoorde, dacht ik dat het nu of nooit was. Ik kon de opleiding gemakkelijk combineren met mijn werktijden in de horeca en vandaag ben ik al bijna een jaar chauffeur", vertelt Len, chauffeur bij BSX Transport.
"Voor mij was het beroep van vrachtwagenchauffeur altijd een onbereikbare droom. Ik begon als bezorger en stelde me voor hoe ik achter het stuur van de vrachtwagens zat die ik onderweg tegenkwam. Ik twijfelde geen moment toen ik over Future Drivers hoorde. Ik had zelfs al een baan bij Piceurope nog voordat ik mijn laatste examen had afgelegd. Vandaag rijd ik internationaal en kan ik zeggen dat ik op 22-jarige leeftijd mijn droom heb waargemaakt", zegt Hobe, chauffeur bij Piceurope, enthousiast.
Bron: SFTL
Nieuwe medewerkers vormen begint op school!
De sector zet al jaren in op verschillende instroomkanalen om nieuwe medewerkers aan te trekken. En dat proces begint al vroeg: op de schoolbanken! Zowel voor het rijdend als het niet-rijdend personeel kan een opleiding transport en logistiek al starten op de middelbare school.
Opleiding vrachtwagenchauffeur
In Vlaanderen kan een jongere vanaf het 5de middelbaar instappen in de beroepsopleiding vrachtwagenchauffeur. Er zijn zeven Vlaamse scholen waar je de opleiding kan volgen, namelijk in Zeebrugge, Kortrijk, Gent, Antwerpen, Haacht, Aarschot en Genk. En naar alle waarschijnlijkheid zal op 1 september 2025 ook in Dendermonde een opleiding starten.
Deze opleiding omvat een uitgebreid theoriegedeelte, zoals de toepasselijke reglementering, de verschillende soorten documenten…
Daarnaast leren de leerlingen uiteraard alle aspecten van het rijden met een vrachtwagen en met de verschillende voertuigcombinaties: zowel vaste vrachtwagen, trekker–oplegger als vrachtwagen-aanhangwagen worden aangeleerd.
Wie slaagt voor de opleiding, verlaat de school met het rijbewijs C+E, de basiskwalificatie vakbekwaamheid en het ADR-getuigschrift!
De opleidingen in de scholen zijn opleidingen van hoge kwaliteit. De afgeleverde chauffeurs zijn topchauffeurs. Uit cijfers blijkt ook dat deze jongeren doorgaans in onze sector terechtkomen en er ook blijven. De ondersteuning door de sector zorgt dus ook voor return in de sector.
Uit de laatste cijfers blijkt dat de inschrijvingen in Vlaanderen stagneren, wat bijzonder jammer is. Het beroepsonderwijs is een volwaardig en belangrijk instroomkanaal voor onze sector! En daarom moeten we hier als sector voor gaan! Dus ken je jongeren die een passie voor vrachtwagens hebben? Maak ze nu al warm voor de opleiding, zodat ze tijdig een geïnformeerde keuze kunnen maken.
Een overzicht van alle scholen vind je op www.avontuurlijkejobs.be
Logistieke medewerkers
Ook logistieke opleidingen worden aangeboden in de middelbare school. Dit kan ook in de vorm van duaal leren. Dit houdt in dat de leerling deels op school, deels op de werkvloer wordt opgeleid. Door de opleiding gedeeltelijk in bedrijven te geven, krijgen de jongeren ook arbeidsattitude mee en raken ze vertrouwd met de nieuwste technologieën in bedrijven. De school en het bedrijf vullen elkaar aan en zijn gelijkwaardige partners in het volledige opleidingsproces.
In de formule van duaal leren zijn verschillende opleidingen mogelijk:
· magazijnmedewerker duaal (vanaf 2de graad BS0);
· bestuurder interne transportmiddelen duaal (vanaf 2de graad BSO);
· logistiek duaal (3de graad BSO).
Tijdens de opleiding logistiek duaal wordt een leerling begeleid door een mentor: een werknemer uit het bedrijf die zijn expertise overdraagt aan de leerling. De mentor krijgt hiervoor zelf een gratis opleiding van drie dagen, aangeboden door het SFTL. De opleiding komt daarenboven in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof, waardoor een groot deel van de loonkost ook wordt terugbetaald.
Daarnaast kan het bedrijf zelf, onder bepaalde voorwaarden, ook nog een premie ‘kwalificerend werkplekleren’ krijgen via de Vlaamse overheid.
Om voldoende werkplekken te creëren, is er nog altijd nood aan bedrijven die hier mee hun schouders willen onder zetten! Dus, heb je een logistieke afdeling en wil je ook meewerken aan de opleiding van toekomstige werknemers? Neem dan contact op met Katrien Timmermans, sectorconsulent bij het SFTL via katrien.timmersmans@sftl.be
Meer info over de duale opleidingen vind je hier
IAA Transportation 2024
Meer dan ooit klaar voor energietransitie
Van 17 tot 22 september 2024 was Hannover het episch centrum van het wegtransport. Heel wat wereldpremières en zo goed als alle leveranciers die er hun nieuwe producten aan het grote publiek kwamen voorstellen. Net als in 2022 waren we getuige van een flink aantal exposanten die klaar lijken voor emissievrij wegtransport.
Het wegtransport wordt nog altijd gedomineerd door de dieselmotor, en dit zal nog enkele jaren het geval zijn. Een wereldforum als de IAA is vanzelfsprekend de plek bij uitstek waar exposanten hun toekomstig aanbod in de kijker willen plaatsen. Het bleef echter niet bij de traditionele truckfabrikanten die voertuig tentoonstelden op alternatieve aandrijvingen. Er waren ook opvallend veel standhouders die binnen afzienbare tijd ook een antwoord willen bieden aan ondernemers die op zoek naar laadinfrastructuur voor elektrische en andere voertuigen.
Mercedes-Benz eActros 600 is International Truck of the Year
Daimler Truck beet traditioneel de spits af op de IAA, met een preview op zondagavond. We hoorden er meteen de boodschap dat de transportsector klaar is voor de energietransitie, maar dat de Europese overheidsinstanties nog een heel lange weg hebben af te leggen om al die nieuwe voertuigen van stroom, en in mindere mate ook van waterstof, te voorzien. Deze boodschap kwam ook aan bod tijdens de persconferentie van andere vrachtwagenconstructeurs.
Daimler Truck toonde de weg naar duurzaam transport, met een uitgesproken focus op decarbonisering en digitalisering. Eén voor één passeerden de emissievrije oplossingen langs de catwalk, maar de ‘ster’ van de avond bleek eens te meer de eActros 600. Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de Duitse vrachtwagenbouwer het langeafstandstransport koolstofvrij maken.
Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe in huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km zonder tussentijds laden. Dit rijbereik wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een MTM van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. Daimler Trucks maakt zich sterk dat de eActros 600 per dag meer dan 1.000 km kan afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur (en zelfs zonder Mega Watt Charging), op voorwaarde dat er voldoende laadmogelijkheden aanwezig zijn.
10 liter per 100 km
Tijdens de preview kwam Daimler ook uitgebreid terug op de testrit die door twee bijna-serierijpe prototypes van de eActros 600 werden afgelegd. Op zeven weken werd 15.000 km afgelegd in 22 Europese landen. Beide trucks reden met een MTM van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations. Over de hele rit kon het prototype een gemiddeld verbruik noteren van 103 kWh per 100 km. Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van ca. 10 liter per 100 km. Op tal van dagetappes zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon ongeveer 25 procent van het verbruik met gerecupereerde energie worden gedekt.
Afhankelijk van onder meer de route, het reliëf en de temperatuur varieerde het dagelijks verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (ca. 360 km) onder zeer gunstige omstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (ca. 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7° C en deels over onverharde wegen.
De serieproductie van de eActros 600 is voorzien voor november van dit jaar.
International Truck of the Year
De feeststemming rond de eActros 600 op de IAA in Hannover werd onderstreept met de ultieme erkenning voor dit voertuig door vakjournalisten uit 24 Europese landen. Na afloop van de persdag op maandag 16 september werd de eActros 600 verkozen tot vrachtwagen van het jaar.
In de motivering prees de jury het innovatieve algemene technologische concept van de zware langeafstandstruck, die indruk maakte met zijn moderne aandrijftechnologie, hoge energie-efficiëntie en de actieradius van 500 km zonder tussentijds laden.
Software defined voertuigen
Naast het CO2-neutraal maken van het transport wil Daimler Truck ook een leidende rol spelen in de digitale transformatie en richt het zijn blik op software defined bedrijfsvoertuigen.
De nieuwe generatie trucks, zoals de eActros 600 en de Actros L, beschikt al over een verbeterde mechatronische architectuur. Hierdoor kunnen gegevens tot twintig keer sneller worden verwerkt dan voorheen. Naast verbeterde functies in de nieuwste veiligheidssystemen zoals Active Brake Assist 6 of Active Sideguard Assist 2, zorgt dit ook voor een verbeterd chauffeurscomfort en connectiviteit. Hiertoe behoort bijvoorbeeld ook de Multimedia Cockpit Interactive 2 of de functie Connected Traffic Warning, die gevarenwaarschuwingen kan detecteren en deze kan doorgeven aan voertuigen in de directe omgeving.
Om het volledige potentieel van software te benutten en een mogelijke grote sprong voorwaarts te maken, zal het nodig zijn om het aantal gedecentraliseerde regeleenheden met hun verschillende besturingssystemen te verminderen en de mechatronische architectuur volledig opnieuw te definiëren.
Software defined voertuigen zullen in de toekomst maatwerktoepassingen van zowel Daimler Truck als klanten en externe leveranciers bieden, die veel verder reiken dan de huidige truckfunctionaliteiten, vooral op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat het voertuig de chauffeur en andere weggebruikers nog beter kan beschermen door gevaren te herkennen, lang voordat menselijke zintuigen dat kunnen. Of een parkeerplaats inclusief laadstation en douchecabine kunnen reserveren.
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!