Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?
Verplichte elektronische facturatie vanaf 2026
Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische bedrijven elektronisch factureren. De verplichting geldt nu al voor facturen die worden verstuurd naar overheidsinstanties, maar zal vanaf dan ook gelden voor facturen tussen ondernemingen.
De stap naar digitale facturatie kadert in de ambitie van de federale regering om de Belgische btw-kloof te verkleinen. Die kloof wordt berekend als het verschil tussen verwachte btw-ontvangsten en de werkelijk geïnde bedragen. Het initiatief komt van federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem.
Wanneer we spreken over elektronisch factureren (ofe-invoicing), gaat het niet over facturen die je via e-mail in pdf aan jouw klanten stuurt. Ook al hebben die hun nut bewezen, ze bieden niet alle voordelen van e-facturen. Een e-factuur is een elektronisch bestand opgesteld in een gestructureerd formaat dat per computer wordt aangeleverd en automatisch wordt verwerkt. Het belangrijkste is dat dit type bestanden automatisch door de meeste boekhoudpakketten herkend en verwerkt worden met minimale manuele inbreng.
“Om met elektronische facturatie te kunnen starten hebje in de eerste plaats een goede facturatietool nodig om een factuur in het juiste formaat te kunnen aanmaken.”
Elektronisch factureren heeft vele voordelen. Facturen maken en versturen gaat razendsnel. De elektronische facturen worden ook sneller betaald. Bovendien is e-invoicing tot 75% goedkoper dan factureren op papier. En menselijke fouten zijn uitgesloten. Door het onmiddellijk in boeken van alle inkomende en uitgaande facturen, zijn jouw boekhoudkundige cijfers ook actueel. Jouw boekhouding wordt dus nog meer een bruikbaar instrument om de financiële gezondheid van de onderneming te meten.
Om met elektronische facturatie te kunnen starten heb je in de eerste plaats een goede facturatietool nodig om een factuur in het juiste formaat te kunnen aanmaken. Je hebt ook toegang nodig tot het PEPPOL-netwerk. Dit is de internationale standaard voor het verzenden,ontvangen en verwerken van elektronische facturen. Het versturen en ontvangen zelf doe je via een zogenaamd access point. Dit geeft je toegang tot het beveiligde netwerk om facturen te versturen en te ontvangen. Vergelijk zo’n“Access Point” met je telefoonmaatschappij die je toegang geeft tot het mobielnetwerk. Tot slot heb je ook een documentverwerkingstool nodig om alle facturen in te lezen én te verwerken in de boekhouding.
Bereid je tijdig voor om op 1 januari 2026 klaar te zijn. Controleer of jouw boekhoudsoftware of boekhoudkantoor al voldoet aan de vereiste normen. Voor kmo’s die nog niet over de juiste software beschikken zijn er al tools op de markt om inkomende en uitgaande facturen te verwerken. Vanuit TLV zal er ook nog een infosessie georganiseerd worden rond dit thema.
Opgelet voor rijbewijstoerisme!
Domicilie in België en rijbewijs in buitenland behaald?
In de transportsector zijn vele nationaliteiten tewerkgesteld, al dan niet gedomicilieerd in België. Heel wat van deze buitenlandse chauffeurs, met nationaliteit van een andere EU lidstaat, beschikken dan ook over een buitenlands EU–rijbewijs.
Op zich is dat ook geen probleem: een in de EU uitgegeven Europees rijbewijs behoudt zijn geldigheid in iedere Europese lidstaat. Vb. een Frans, Pools, Roemeens, Nederlands rijbewijs… Een chauffeur die in een andere EU-lidstaat is gedomicilieerd en daar zijn rijbewijs C/CE haalt, kan daarmee perfect op Belgische wegen rijden, ook al is de chauffeur werkzaam voor een Belgische werkgever.
“Steeds meer PV’s voor rijbewijstoerisme"
Domicilie in België
Ook wanneer een chauffeur vanuit een andere EU lidstaat naar België verhuist, dan blijft zijn buitenlands (Europees) rijbewijs geldig. Het rijbewijs moet niet verplicht omgewisseld worden. Het moet wel geregistreerd worden in de gemeente waar de chauffeur zich heeft gevestigd. Deze registratie zorgt ervoor dat het rijbewijs nadien bij een verlenging gemakkelijker kan omgezet worden naar een in België uitgegeven Europees rijbewijs.
Zodra een persoon zich in België domicilieert, moet de Belgische wetgeving gevolgd worden voor de verlenging van het rijbewijs. Dit betekent dat de medische schifting in België moet vernieuwd worden, de code 95 in België moet verlengd worden (als de werknemer woont en werkt in België) en dat eventueel bijkomende categorieën in België moeten behaald worden (vb. van rijbewijs C naar CE).
In de praktijk gebeurt het regelmatig dat een buitenlandse onderdaan in België gedomicilieerd is, maar toch terug gaat naar zijn thuisland/land van origine om zijn rijbewijs te vernieuwen, vooral bij Oost–Europese onderdanen. Mogelijks omdat de verlenging daar vlotter loopt, er geen taalbarrière is …
Maar: een rijbewijs in het buitenland behalen/hernieuwen terwijl de chauffeur in België is gedomicilieerd, is in strijd met de Belgische wetgeving.
Dit wordt beschouwd als rijbewijstoerisme en is strafbaar.
Opgelet voor ongewenste boetes
De voorbije maanden stelt TLV vast dat er meer en meer PV’s worden opgemaakt voor rijbewijstoerisme, wanneer bij een wegcontrole wordt vastgesteld dat het rijbewijs in het buitenland werd afgeleverd op een tijdstip waarop de chauffeur in België was gedomicilieerd.
Dus: heb je buitenlandse chauffeurs met een domicilieadres in België? Wijs hen er op dat zij hun rijbewijs enkel geldig in België kunnen verlengen!
Verplichte emissievrije distributie? Dit deed TLV voor jou!
Op 19 juni 2024 ondertekende TLV de “kaderovereenkomst zero-emissie stadslogistiek”.
Deze tekst legt afspraken vast tussen de Vlaamse overheid, lokale overheden en private sectoren om op termijn te komen tot een emissievrije belevering van de Vlaamse steden. Het document moet de basis vormen voor een uniforme en heldere regelgeving.
Precies om deze uniformiteit te kunnen waarborgen is TLV mee ingestapt in deze kaderovereenkomst. Door mee aan tafel te zitten met alle betrokken partijen, hebben we kunnen druk leggen op dit dossier. Zo hebben we een verplichte invoering van een zogenaamde zero-emissiezone voor stadslogistiek (ZES) kunnen tegenhouden. Steden zullen vanaf 2027 een ZES kunnen invoeren, maar worden niet verplicht. Of ze dit ook effectief zullen doen, bepalen ze volledig zelf… TLV verwacht dat slechts een klein aantal steden die keuze zal maken.
TLV kon ook de timing van de invoering van een ZES opschuiven in de tijd. Vlaanderen had eerst 2025 vooropgesteld. In de overeenkomst is dat opgeschoven naar ten vroegste 2027 voor nieuwe bestelwagens (N1) en 2029 voor nieuwe zware vrachtwagens (N2 en N3). Met je bestaande moderne Euro 6 vloot kan je in elk geval op aandringen van TLV nog meerdere jaren een ZES binnen, voor alle zware vrachtwagen tot 2035.
TLV drong ook aan op het belang van randvoorwaarden. In de overeenkomst staat hoe belangrijk voldoende laadinfrastructuur zal zijn en dat controle, ook op buitenlanders, cruciaal is. En we benadrukten het cruciaal aspect van subsidie voor de aanschaf van emissievrije voertuigen, zo lang zero-emissie meer kost dan de dieseltruck. Er komen ook vrijstellingen en individuele toelating om (tijdelijk) met een euro 6- of euro 7-voertuig in de stad binnen te komen.
In ons volgende TLV magazine gaan we dieper in detail in op de inhoud van deze kaderovereenkomst.
"Stoppen met debatteren, starten met beleid, daar rekent TLV op."
Stilaan gaat het stof van de verkiezingen van afgelopen zondag liggen en kunnen we met een heldere blik opnieuw vooruit kijken.
Al het gekrakeel In de pers en de Wetstraat kan niet verbergen dat de sector transport en logistiek nood heeft aan een daadkrachtig beleid. Vanuit TLV stuurden we de prioriteiten van de sector al lang voor de verkiezingen naar alle politieke partijen. We rekenen er op dat de coalities nu snel gevormd worden en dat men ten behoeve van de sector vlot een positief #beleid uitvoert.
Wat is nu concreet onze visie?
1. De werkgevers worden nog steeds geconfronteerd met recordhoge loonkosten die, dringend en specifiek op de niet productieve uren, aangepakt moeten worden.
2. TLV verwacht ook een duidelijk signaal over het behoud van de professionele diesel van de nieuwe federale regering. Op regionaal vlak is het duidelijk dat de congestie aanpakken enkel succes kan hebben als er ook een kilometerheffing voor alle voertuigen ingevoerd wordt.
3. De moeilijke weg van omschakeling naar zero emissie voertuigen moet voor de Vlaamse transporteurs verlopen via voldoende subsidies, voldoende laadinfrastructuur en zal pas slagen als deze aandrijvingen in totaal competitief zijn met de traditionele diesel.
4.Ook de wildgroei van tonnageverboden moet aangepakt worden, zodat efficiënte belevering In de steden mogelijk blijft. We pleiten zo ook voor een centrale databank met de informatie rond bestaande verboden.
Meer dan genoeg werk aan de winkel voor de dames en heren politici dus!
Edito | Jouw stem telt ook!
Voor bedrijfsleiders heb ik een enorme bewondering. Elke dag opnieuw bewaken ze het belang van hun firma. Ze maken een analyse van telkens weer een andere uitdaging. En ze nemen op basis van hun kennis en ervaring beslissingen. De uitvoering hiervan volgt meestal heel snel, meestal binnen de paar weken. En als het dan toch niet loopt zoals verhoopt, dan volgt een bijsturing. Zo werkt het, en snel reageren is ook levensnoodzakelijk in deze bijzonder uitdagende tijden.
Het verwondert niet dat transporteurs nogal misprijzend kijken naar hoe de politiek functioneert, kortom, hoe ons land wordt geleid. De traagheid van het hele circus zet kwaad bloed. Meestal volgen dan zelfs niet de juiste beslissingen op het einde. Is ons land dan echt Europees kampioen in bestuurlijke traagheid? Ik hoor alvast mijn buitenlandse collega’s net dezelfde analyse maken over de situatie in hun land.
Is de democratie dan een garantie voor mislukking van de bedrijfsbelangen en in het bijzonder die van transport en logistiek? Voor mij niet, ik weiger alvast te plooien voor gelatenheid of negativisme. Met TLV blijven we oproepen tot de juiste acties. Maar kan de vervoerder zelf dan alleen maar afwachten? Integendeel, er komt een unieke gelegenheid aan.
“Een beter systeem dan vrije verkiezingen bestaat niet.”
Op 9 juni is het zo ver. Op de verkiezingsdag mag elke burger op federaal, Vlaams én Europees niveau mee onze parlementen samenstellen. Een beter systeem dan vrije verkiezingen bestaat niet. En onze sector is toch goed voor minstens 100.000 stemmen, nu kunnen we die laten weerklinken. Erna is het aan de verkozenen van het volk om onze belangen te dienen. En TLV zal hen keer op keer die belangen herhalen de komende jaren. Je kan alle prioritaire TLV-eisen, samengevat in ons memorandum, trouwens bekijken op onze website.
Cybersecurity
NIS2 ook voor de transport-kmo?
Vanaf oktober 2024 moeten bedrijven in tal van sectoren strikte beveiligingsprincipes naleven en maatregelen rond risicobeheer invoeren. Dit vloeit voort uit de Europese NIS2-richtlijn. De impact hiervan wordt groot, want ook bedrijven die samenwerken met bedrijven die onder de NIS2-richtlijn vallen, zullen gelijkaardige maatregelen moeten nemen.
De Europese NIS2-richtlijn wordt vanaf oktober 2024 nationale wetgeving in België en verplicht meer ondernemingen om zich beter te beveiligen tegen cyberaanvallen. In essentie beoogt deze NIS2-richtlijn dezelfde drie doelen als haar voorganger (NIS1). De grootste vernieuwing is er voor bedrijven. NIS2 breidt het aantal entiteiten en sectoren in de scope enorm uit. Er zijn meer specificaties van maatregelen, uitgebreidere regels rond incidentmelding, hogere en meer specifieke sanctieregels en een sterke responsabilisering van het topmanagement van elk bedrijf, zodat cybersecurity top of mind kan worden.
Kort gezegd komt het er op neer dat een bedrijf onder de toepassing van NIS2 valt als het actief is in één van de (sub)sectoren en types diensten die opgelijst worden in de richtlijn én van een bepaalde grootte is. Het wegvervoer is nu ook opgenomen als zogenaamde essentiële sector. Daarbij gaat het echter vooral om beheerders van infrastructuur, zoals luchthavens, spoorwegen, wegen en havens. Wat vervoerders zelf betreft, vallen luchtvaartmaatschappijen, spoorwegmaatschappijen en scheepseigenaren als ‘essentieel bedrijf’ onder de NIS2.
Wegvervoerders horen in verreweg de meeste gevallen niet tot ‘Essentiele’ of ‘Belangrijke’ bedrijven uit de NIS2. Toch zal de richtlijn een brede impact hebben. Ook ondernemingen die niet onder NIS2 vallen, zullen gevolgen ervaren. Specifieke bedrijven in onze sector kunnen er toch onder vallen, namelijk in het transport van olie, post- en koeriersdiensten, afvalstoffenbeheer, distributie van levensmiddelen en distributie van chemicaliën.
Op specifieke uitzonderingen na zijn kleine en micro-ondernemingen met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet of jaarlijks balanstotaal van minder dan 10 miljoen euro uitgesloten van het toepassingsgebied van de richtlijn. Toch valt het niet uit te sluiten dat wie in de toekomst wil samenwerken met een organisatie die onder de NIS2-richtlijn valt, toch een beveiliging zal moeten hebben die aan bijna dezelfde voorwaarden voldoet. TLV is hierover nog in gesprek met onder meer het Centrum voor Cybersecurity België om de precieze afbakening van de toepassing en de voorwaarden duidelijk te stellen. Maar NIS2 zal stilaan de norm worden voor meer en meer Vlaamse ondernemingen.
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!