Nieuws
Altijd mee met
wetgeving
transport nieuws
duurzaam transport
verkeersveiligheid
de sector
jou
Download het TLV-magazine
Het TLV-magazine zit bomvol nuttige info, interessante ondernemers en boeiend sectornieuws. Wist je dat je als lid ons magazine gratis ontvangt?
Edito | Daar is de nieuwe TLV!
Je vergist je niet. Dit is wel degelijk jouw vertrouwde TLV magazine, maar dan wel in een gloednieuwe lay-out.
Jouw beroepsorganisatie houdt niet van stilstand! We kiezen voor vooruitgang, dynamiek en vernieuwing. Het nieuwe jasje voor dit magazine is een onderdeel van een complete make-over van TLV. We kiezen voor een nieuw en jong logo. Rondere vormen tonen dat onze sector ook zacht kan zijn. De letters herbergen een knipoog, wat symbool staat voor het belang van de menselijke kant van transport of logistiek. En de basiskleur van het logo drukt de ambitie van de sector uit om op haar manier steeds groener te worden. Ons nieuwe logo zal je voortaan overal in onze communicatie vinden.
“Ons nieuwe logo zal je voortaan overal in onze communicatie vinden.”
Maar niet alleen het logo van TLV kreeg een opfrisbeurt. We vernieuwen ook heel de website www.tlv.be , zodat die nog duidelijker en overzichtelijker wordt. Bovendien krijgen TLV-leden een compleet nieuwe zoekmodule ter beschikking. Daar kan je de voor je bedrijf belangrijkste documenten permanent raadplegen. Een heel nieuwe dienstverlening dus!
Wat verandert er niet? We blijven jou bij TLV uiteraard graag als lid individueel helpen. Onze gespecialiseerde experts adviseren jou verder, en dat helemaal gratis. Ook dat is de waarde van jouw lidgeld. Nog niet ervaren? Proberen gewoon!
Natuurlijk vergeten we ook niet onze eerste roeping, en dat is uiteraard de belangenverdediging. We blijven ons inzetten voor de belangen van de Vlaamse transporteur en logistieker. We blijven op de politieke tafels slaan, tot men naar ons luistert!
Verplichte vervoersvergunning
Verplichte vervoersvergunning
De afgelopen weken hebben we regelmatig de vraag gekregen of het klopt dat je een vervoersvergunning nodig hebt wanneer het nuttig laadvermogen minder dan 500 kilogram bedraagt.
Als gevolg van een wetswijziging in alle gewesten (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) is het perfect mogelijk dat je met een nuttig laadvermogen van minder dan 500 kilogram over een vervoersvergunning zal moeten beschikken.
Aangepaste uitzondering
Vroeger had je geen vervoersvergunning nodig wanneer het nuttig laadvermogen minder dan 500 kilogram was.
Deze uitzondering is evenwel gewijzigd en wordt nu als volgt geformuleerd: Je hebt geen vervoersvergunning nodig wanneer het voertuig aan volgende cumulatieve voorwaarden voldoet:
- Het nuttig laadvermogen bedraagt niet meer dan 500 kilogram EN
- De MTM van het voertuig bedraagt niet meer dan 2,5 ton.
Van zodra dat het voertuig niet aan één van de twee voorwaarden voldoet, zal je voor dit voertuig over een vervoersvergunning moeten beschikken. Dit heeft tot gevolg dat veel bestelwagens nu wel onder de verplichting van de vervoersvergunning vallen.
Transberru
Elk voertuig waarmee je vervoer voor rekening van derden verricht (goederen- of personenvervoer) moet geregistreerd zijn in het nationaal register van wegvervoerondernemingen. Controleer dus regelmatig of alle voertuigen waarmee je dit vervoer verricht in het systeem geregistreerd staan.
Boete
Het rondrijden zonder vergunning, zonder dat het voertuig geregistreerd is en/of het weigeren de vergunning te tonen, wordt gesanctioneerd met boetes van 55 euro tot 3.960 euro.
Zo bedraagt de boete 1.500 euro wanneer er geen vergunning aanwezig is in het voertuig en het bestaan van een vergunning voor het voertuig ook niet aangetoond kan worden.
Rapporteren over duurzaamheid
Niet enkel voor de grote bedrijven!
In het kader van de Europese Green Deal werd in januari 2023 de Europese duurzaam-heidsrichtlijn CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive) gepubliceerd. De lidstaten moeten deze richtlijn omzetten in nationale wetgeving tegen uiterlijk 6 juli 2024.
België is hier alvast volop mee bezig.
Deze nieuwe wetgeving zal bedrijven verplichten om te rapporteren over milieu, sociaal klimaat en goed bestuur. Niet ieder bedrijf zal rechtstreeks moeten rapporteren. De richtlijn is van toepassing op grote bedrijven die voldoen aan twee van de drie criteria: 250 werknemers; € 50 miljoen omzet; € 25 miljoen balanstotaal.
Maar dat betekent niet dat kmo’s de impact van de wetgeving niet zullen voelen. Bedrijven die verplicht worden tot rapportering, zullen moeten rapporteren over hun volledige waardeketen. Zij zullen hun onderaannemers, o.a. diegenen die instaan voor het transport van hun goederen, ook vragen om te rapporteren. Onrechtstreeks zullen dus heel wat kmo’s ook aan een rapportageverplichting moeten voldoen.
Waarover rapporteren?
Ondernemingen zullen verslag moeten uitbrengen over materiële duurzaamheidsthema’s, die significant zijn voor hun bedrijf. Bij de keuze van de thema’s waarover moet gerapporteerd worden, moet rekening gehouden worden met twee elementen: enerzijds de impact van het bedrijf op de omgeving, maar anderzijds ook van de omgeving op het bedrijf. Zo zal een bedrijf ook moeten kijken of hun leveranciers goed scoren op gebied van duurzaamheid. Het begrip ‘duurzaamheid’ wordt ruim bekeken. In de transportsector zal de CO2-uitstoot uiteraard een thema zijn, maar er is meer dan dat. Ook topics zoals afvalbeheer, watergebruik, werkuren, gezonde en veilige werkomgeving, eerlijke prijzen... kunnen een item in de rapportage zijn.
De rapportage kan verlopen via vooraf opgestelde standaarden. Voor bedrijven die rechtstreeks onderworpen zijn aan de duurzaamheidsrapportage bestaan al standaarden. Momenteel worden vrijwillige standaarden opgemaakt die eventueel kunnen gebruikt worden door bedrijven die moeten rapporteren voor hun opdrachtgevers.
Voordelen voor de kmo?
De rapporteringsverplichting zal zorgen voor heel wat administratieve formaliteiten voor de betrokken ondernemingen. Maar kmo’s die aan de slag gaan met de verplichting zullen hier ook de voordelen van plukken: ze zullen als aantrekkelijker beschouwd worden (ook bij de consument), ze zullen mogelijks beter beoordeeld worden bij de toekenning van financiering. Want ook banken zullen bij hun kredietverlening meer en meer rekening houden met duurzaamheid. Ondernemingen die nadenken over duurzaamheid, zullen op termijn ook vaak kostenbesparend kunnen werken.
Hoe begin je eraan?
Een onderneming moet eerst zijn prioriteiten bepalen: welke topics in kader van duurzaamheid zijn van belang voor de onderneming. Vervolgens bepaal je het beleid, de maatstaven en de doelen die je wil bereiken, vb het verminderen van de CO2-uitstoot.
Daarna moeten de data verzameld worden (vb. via IT, boekhouding, preventie-adviseur).
Daarna moeten actieplannen opgemaakt en uitgevoerd worden zoals opleiding voor het personeel. Dit alles resulteert dan uiteindelijk in de opmaak van een verslag, al dan niet volgens een bepaalde vooraf vastgelegde standaard.
Momenteel is er nog onvoldoende informatie of modellen om de rapportering al op te maken. TLV volgt de ontwikkelingen op de voet, zodat we onze leden in de toekomst zo goed mogelijk kunnen bijstaan.
Oproep!
Kreeg je van je opdrachtgever al de vraag om te rapporteren? Bezorg ons de vragenlijst zodat we kunnen oplijsten welke informatie opdrachtgevers bij de transportbedrijven zullen opvragen.
"Veel bedrijven zijn niet op de hoogte van alle voordelen waarop ze beroep kunnen doen"
Naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek zetten we de werking van de organisatie graag nog eens in de kijker. We spraken hiervoor met Rachide Berrazi en Stefanie Dobbelaere, sectorconsulenten in respectievelijk Oost- en West-Vlaanderen. Ze lichten toe wat het SFTL allemaal doet, van welke voordelen dat jij als werkgever kan genieten en wat je zelf kan doen om het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken.
Kunnen jullie eens kort samenvatten wat het SFTL doet?
Stefanie: Het SFTL werkt rond twee belangrijke pijlers. De eerste pijler bevat de aanvullende sociale voordelen, namelijk de premies en financiële tegemoetkomingen voor arbeiders en bedrijven. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor de eindejaarspremies van de arbeiders of kunnen werkgevers een terugbetaling aanvragen voor de medische schifting van vrachtwagenchauffeurs.
Rachide: Daarnaast heeft het SFTL de belangrijke opdracht om te zorgen voor een kwalitatieve instroom van arbeidskrachten in de sector. We werken hiervoor samen met verschillende opleidingspartners en zetten in op promotie van het beroep van vrachtwagenchauffeur en logistieke arbeider. Ook werken we samen met de Vlaamse overheid rond een aantal arbeidsmarktthema’s zoals werkbaar werk en non-discriminatie.
Wat houdt de job van een sectorconsulent in? Waarvoor kunnen bedrijven beroep doen op jullie?
Stefanie: Veel bedrijven zijn niet op de hoogte van alle sociale voordelen waarop ze beroep kunnen doen. Wij lichten deze toe tijdens bedrijfsbezoeken. Daarnaast peilen we tijdens deze bezoeken naar de knelpunten waarmee bedrijven geconfronteerd worden. We helpen hen dan op weg naar de organisaties of tools die hen kunnen verder helpen. We stellen vast dat nog veel te weinig kmo’s in de sector hun weg vinden naar onze opleidingspartners (VDAB, onderwijs, CVO) of de sectorale instroomprojecten. Je kan ons dus zien als verbindingsofficiers.
Waarvan maken werkgevers het meeste gebruik in het aanbod van het SFTL?
Rachide: De meeste tussenkomsten gebeuren op het vlak van opleidingsbudgetten voor de permanente vorming. Elke werkgever krijgt jaarlijks een budget toegekend, gebaseerd op het aantal werknemers in dienst. Daarnaast wordt een terugbetaling voor de digitale bestuurderskaart ook veel aangevraagd.
Verder is er ook veel vraag naar de (gratis) SFTL-opleiding tot werkplekbegeleider. Dat houdt in dat een ervaren vrachtwagenchauffeur of logistieke medewerk(st)er binnen het bedrijf wordt opgeleid om nieuwe werknemers of kandidaten goed te kunnen onthalen en begeleiden.
Van welke voordelen zijn de bedrijven het minst op de hoogte?
Stefanie: We merken dat vele bedrijven niet weten dat arbeiders in onze sector na zes maanden ononderbroken anciënniteit automatisch aangesloten worden bij een hospitalisatieverzekering, die het SFTL heeft afgesloten. We stellen ook vast dat er minder aanvragen zijn voor financiële tussenkomsten bij de medische schifting in het kader van het vernieuwen van het rijbewijs of voor ADR-opleidingen.
Rachide: Bovendien weten veel bedrijven niet dat ze via het SFTL een financiële tussenkomst kunnen aanvragen voor een kandidaat-werknemer of een werknemer om een opleiding voor een rijbewijs C/CE te volgen. Diezelfde opleidingsfactuur kunnen ze dan ook nog eens inbrengen in het kader van de Vlaamse kmo-portefeuille. Dat is dus zeker de moeite.
TLV: Wat zijn volgens jullie ervaring de grootste uitdagingen voor werkgevers vandaag?
Rachide: Het tekort aan chauffeurs en logistieke arbeiders blijft het grootste probleem. En de vergrijzing in de sector gaat dit probleem enkel nog vergroten. Daarom is het cruciaal dat bedrijven meer gaan inzetten op interne opleidingen. Werkgevers die zich niet klaarmaken om zelf ook werknemers op te leiden, gaan meer in de problemen komen dan werkgevers die dat wel doen. Dat merken we nu al.
Denken dat alle vacatures zullen opgevuld worden door werknemers die onmiddellijk inzetbaar zijn is utopisch. Werkgevers gaan moeten samenwerken met opleidingspartners en werknemers ‘on the job’ opleiden. Ons advies is daarom: werk een kader uit rond onthaal en begeleiding. Het vraagt voor kleine bedrijven die geen personeelsdienst hebben natuurlijk een grote inspanning, maar we geloven dat dit ook voor hen kan. Eens je die kennis in huis hebt en een interne structuur hebt opgesteld, zal dat ook automatisch gaan.
TLV: Jullie hebben verschillende projecten en campagnes lopen om verschillende doelgroepen naar de sector te leiden. Zien jullie een stijging in het aantal geïnteresseerden?
Stefanie: We hebben verschillende structurele instroomkanalen, zoals de beroepsopleiding via de VDAB of onze samenwerking met het onderwijs. Dit schooljaar zijn er 580 leerlingen in de opleiding tot vrachtwagenchauffeur in de 3de graad Beroeps secundair onderwijs. Dat is een mooi cijfer, maar het is natuurlijk onvoldoende om het tekort op te lossen.
Een heel belangrijke doelgroep zijn de zij-instromers. Het SFTL heeft hiervoor recent extra middelen vrijgemaakt, waardoor zij-instromers gratis een rijbewijs C en CE kunnen behalen. Er is heel veel vraag naar, dus dat betekent dat er toch nog veel mensen geïnteresseerd zijn in het beroep van vrachtwagenchauffeur. Helaas zijn er lange wachttijden bij de rijscholen.
De komende twee jaar gaan we ook meer inzetten op het versterken van de competenties van jongeren tussen 18 en 26 jaar in logistieke richtingen, bijvoorbeeld door het financieren van de opleiding tot heftruckchauffeur voor deze doelgroep.
TLV: Zijn er doelgroepen die we nog meer zouden moeten aanboren?
Rachide: Steeds meer kandidaten zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld laaggeschoolden of anderstaligen. Het zijn vaak zeer gemotiveerde en loyale werknemers. We durven dan ook de bedrijven op te roepen om zich open te stellen voor deze kandidaten.
Eerst en vooral heeft het SFTL in samenwerking met de VDAB voor deze doelgroep voortrajecten uitgewerkt om hen voor te bereiden op het theorie-examen vakbekwaamheid C. Als ze daarin slagen kunnen ze doorstromen naar de beroepsopleiding bij de VDAB.
Om de doelgroep anderstaligen nog meer aan te boren en optimaal te kunnen inzetten in onze bedrijven, zal er in 2024 een sectoraal taalcoachingprogramma worden uitgewerkt. Bedrijven die hiervoor ook de train-de-trainer volgen, zullen dan gemakkelijk op de werkvloer zelf taalcoaching kunnen organiseren op de momenten dat het hen het beste past. Daarnaast komt ook de ‘FACT-app’ eraan, een handige vertaalapp met termen die vaak gebruikt worden in de job of de sector.
TLV: Wat kan een transport- of logistiek bedrijf zelf doen om arbeidskrachten aan te trekken of te behouden?
Rachide:
Ik zie hierbij 4 punten:
1. Meld de vacatures bij de VDAB. Enkel zo blijft het beroep van vrachtwagenchauffeur een knelpunt en komt de sector gemakkelijker in aanmerking voor incentives vanuit de overheid om hieraan te werken.
2. Sta open voor samenwerking met de sectorale opleidingspartners. Het SFTL heeft al jaren een intensieve samenwerking met zowel de VDAB, het beroepssecundair onderwijs, als het volwassenonderwijs voor de opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Het wagenpark waarmee dit gebeurt wordt ter beschikking gesteld door het SFTL.
Voor de logistieke bedrijven: stel je kandidaat om stageplaatsen aan te bieden. De logistieke opleidingen zijn blijvend op zoek naar kwalitatieve stageplaatsen.
3. Werk een onthaal- en opleidingsbeleid uit. Zorg ervoor dat de persoon waarmee kandidaten de eerste weken op pad gaan iemand is die dat op een goede manier doet. Er bestaat hiervoor een gratis opleiding tot ‘werkplekbegeleider’ voor vrachtwagenchauffeurs en logistieke medewerkers.
4: Leid zelf chauffeur C/CE op. Zowel voor interne als externe kandidaat-chauffeurs kunnen werkgevers de financiële tussenkomst aanvragen uit de cao rijbewijzen.
Daarnaast kunnen bedrijven ook kiezen om in samenwerking met de VDAB een gemotiveerde werkzoekende kandidaat-chauffeur via een Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming (IBO) zelf op te leiden. Indien deze kandidaat nog een rijbewijs C/CE moet behalen, kan dit tijdens de IBO via de rijschool.
TLV: Wat vinden jullie het meest boeiende aan jullie job en aan de sector?
Stefanie: Elke dag ziet er anders uit. We doen bedrijfsbezoeken, zijn aanwezig bij evaluatiemomenten van de leerlingen of geven zelf de opleiding tot werkplekbegeleider. We bouwen goede contacten uit met de werkgevers uit onze regio’s en ze weten ons dan ook spontaan te vinden voor allerlei vragen over de arbeidsmarkt.
Rachide: Het is een hands-on sector, waarbij zowel werkgevers als de personeelwerkers dicht bij hun mensen staan. Ondertussen hebben we al meer dan 2.000 sectorarbeiders opgeleid tot werkplekbegeleid(st)er. Tijdens het geven van deze sessies ervaar ik aan den lijve het enthousiasme, de eerlijkheid en de bevlogenheid waarmee deze mensen naast hun job ook nog eens met trots en passie hun kennen en kunnen willen overdragen aan hun nieuwe collega’s. Dit in een sfeer van rechtaan-rechtuit. You get what you see!
Hoe kunnen bedrijven jullie bereiken?
Bedrijven uit Oost-Vlaanderen mogen een mailtje sturen naar rachide.berrazi@sftl.be of bellen naar 0479 85 67 72.
Voor West-Vlaanderen kan je contact opnemen via stefanie.dobbelaere@stfl.be of 0494 11 94 91.
Ligt jouw bedrijf in een andere regio? Neem contact op via info@sftl.be of 02 424 30 80.
Het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek werd in 1973 opgericht en mocht vorig jaar dus 50 kaarsjes uitblazen! En die 50ste verjaardag werd op 18 december 2023 gevierd in aanwezigheid van de partners van het SFTL.
Tijdens de viering, waarbij de nadruk lag op het verenigen van alle partners, zoals bijvoorbeeld VDAB, FOREM en de scholen, werd tijdens enkele korte panelgesprekken benadrukt waarvoor het SFTL staat. De realisaties van de voorbije jaren zijn talrijk en allemaal met het oog op het verbeteren van de sector, zoals de eindejaarspremie voor arbeiders, het aanvullend pensioen, de tussenkomsten voor de werkgevers, maar ook het bevorderen van de instroom door ondersteuning van onderwijs en andere opleidingstrajecten. Ook een vooruitblik naar de toekomst mocht niet ontbreken. De uitdagingen in een steeds veranderende sector zijn talrijk. Het belang van het SFTL als brug tussen alle partners werd tijdens het event dan ook in de verf gezet!
Proficiat aan het SFTL en zijn medewerkers. En op naar de volgende 50 jaar!
Vergroening investeringsaftrek voor bedrijven
De regering-De Croo heeft een akkoord bereikt over de vergroening van de investeringsaftrek voor bedrijven. De basisaftrek voor zelfstandigen en kmo's stijgt van acht naar tien procent.
De investeringsaftrek kent vandaag wisselende tarieven en voorwaarden die niet meer stroken met de realiteit. De lijsten met groene investeringen die in aanmerking komen voor aftrek zullen in de toekomst daarom driejaarlijks worden geactualiseerd omdat de technologische vooruitgang zo snel gaat. De bestaande regels worden op drie vlakken gewijzigd. De federale regering wil zo bedrijven op de meest actuele manier steunen in de verduurzaming van hun processen.
De basisaftrek voor eenmanszaken en kmo's, die geldt voor investeringen in zaken als gebouwen, machines of transportmiddelen, stijgt van acht naar tien procent. De basisaftrek kan verhoogd worden met nog eens tien procent voor digitale investeringen op het vlak van facturatie, klantenrelatiebeheer, e-commerce en cyberveiligheid. Daarnaast komt er een nieuwe thematische aftrek voor groene investeringen van 40 procent voor eenmanszaken en kmo’s en van 30 procent voor grotere bedrijven. Vier types investeringen komen daarvoor in aanmerking: efficiënt energieverbruik en hernieuwbare energie, emissievrije vervoersmiddelen zoals elektrische bestel- en vrachtwagens, andere milieuvriendelijke investeringen zoals zuinigere watersystemen, en groene digitale investeringen, zoals software die het energieverbruik monitort.
Vracht- en bestelwagens op fossiele brandstoffen zouden ook nog niet uitgesloten worden van het basistarief omdat de groene alternatieven nog altijd een stuk meer kosten.
Hoopvol naar een jaar vol uitdagingen!
Hoe kijk je terug op 2023?
Begin 2023 begaven we ons in de flow van het “boerenjaar” 2022. Ook de grote loonkostverhoging werd doorgerekend en algemeen aanvaard. Gezien het feit dat er veel faillissementen waren in de eerste helft van 2023, mochten we niet klagen over onze eerste jaarhelft. De transporten verliepen vrij vlot. De Duitse industrie kende verre van zijn beste jaar en als vanzelfsprekend kwam dit onze sector niet ten goede. Onze activiteiten zijn vooral Duitsland-gericht en begin september voelden we toch al een terugval bij de import. Dit is de laatste maanden niet verbeterd.
Als klap op de vuurpijl was er reeds in het voorjaar de melding van een eenzijdige zware Duitse tolverhoging vanaf 1 december 2023, waar – zoals te verwachten - niet van werd afgeweken. Deze tolverhoging neemt voor ons ook elke vorm van verdere inflatierecuperatie weg. De afgelopen weken waar dan ook vol onderhandelingen. De marges van alle transportbedrijven komen onder druk dus kunnen we niet anders dan doorrekenen.
Kortom, 2023 was een jaar met veel kostenverhogingen en andere uitdagingen. Maar ondanks deze opdoffers verdienen onze werknemers toch weer een pluim voor het geleverde werk. Samen hebben we al bij al toch de vruchten kunnen plukken van opnieuw een jaar hard werken.
Wat verwacht je van 2024?
De normalisatie van de overdrive van prijzen in 2022 is nog niet helemaal rond. Nog steeds zijn onderdelen niet vlot beschikbaar en zijn trucks zeer duur. Als bescheiden transportfirma hebben we hier weinig tot geen invloed op, dus moeten we het maar pikken. Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat de vraag naar trucks hoog blijft aan de huidige prijzen. Voor mijn part is het wachten op prijsdalingen van het materiaal. Niet uit gierigheid, maar voor een stuk uit protest tegen deze abnormale bedragen.
De economische vooruitzichten voor het nieuwe jaar zijn voorzichtig positief, maar mijn verwachting is dat de stijgende kosten nog geen verleden tijd zullen zijn. Daarom deze wens: mag 2024 een “gewoon” jaar worden asjeblieft? Zonder kostenuitschieters zodat we eens gewoon ons werk kunnen doen en klanten bedienen? Zodat iedereen gerust kan consumeren en wij dit met plezier vervoeren?
Na een economische crisis, een coronacrisis, een prijzenexplosie of wat dan ook, krijg ik het gevoel dat we nu toch al heel veel hebben doorstaan om onze veerkracht te testen. Keer op keer hebben we getoond dat het lukt.
Elke dag opnieuw blijft onze job een uitdaging om rendabel te blijven, dat zal in 2024 niet anders zijn. Rendabel blijven en een mooi resultaat neerzetten is natuurlijk van levensbelang, maar bij Transheeze zijn er ook nog andere zaken die tellen. We hopen op een stabiel jaar met veel lachende gezichten. Tevreden klanten en tevreden werknemers. Als we dat bereikt hebben, is ons jaar geslaagd! Samen kijken we uit naar een vruchtbaar 2024 en wensen we alle sectorgenoten veel succes toe!
Hoe kijk je terug op 2023?
Het was een moeilijker jaar dan 2022. Als kleine speler, met maar twee trucks, is het de kunst om de kosten zo laag mogelijk te houden en te zorgen dat het rollend materieel elke dag productief is. Verbruik, onderhoudskosten en de verzekeringsstatistiek onder controle houden zijn elke dag in het congesterende België een hele uitdaging. De voortdurende stijging van diverse kosten, die je als onderaannemer niet altijd onmiddellijk kan doorrekenen, wegen zwaar en direct op de resultaten.
Wat verwacht je van 2024?
We zijn bezig om onze tweede trekker ook uit te rusten met een PTO-oliepomp. Op deze manier zijn we zeer flexibel inzetbaar en kunnen we zelfs met een derde chauffeur tijdens de weekenden voor de agrarische- en afvalsector met zelflossers en kippers rijden. Hopelijk blijven de dieselprijzen in 2024 op een aanvaardbaar niveau en kunnen we in de loop van het jaar onze droom, om een derde trekker te kopen, waarmaken. We blijven hoopvol en gemotiveerd.
Hoe kijk je terug op 2023?
2023 was een jaar met een ongewone kostenverhoging waarin we als vervoerder ons 200% moesten geven om enig resultaat te behalen. Het is moeilijk om betrouwbare en beroepsernstige mensen te vinden en er is te weinig technisch personeel bij onze leveranciers. De druk vanuit onze klanten is zeer hoog en de verwachtingen als ontzorger worden steeds groter. De overschakeling naar groene normen is bijna onbetaalbaar.
Wat verwacht je van 2024?
In 2024 wordt het quasi onmogelijk of zeer moeilijk om de kostenstijgingen door te rekenen. Er is meer personeel beschikbaar op de markt, maar het ontbreekt hen meestal aan de juiste mentaliteit, gedrevenheid en opleiding. We zullen onze goede buitenlandse dus behouden en verzorgen. We evolueren van leverancier naar partner bij onze klanten en hebben vooral de mentaliteit van de zorgsector nodig. Onze doelstelling voor 2024: groener, veiliger en minder wagens op de weg (overschaken naar LZV-combinaties).
Hoe kijk je terug op 2023?
We kozen de afgelopen jaren om ons te focussen op capaciteitsgarantie gekoppeld aan een stabiele prijsstrategie voor onze loyale klanten. Deze lange-termijn-aanpak wordt geapprecieerd en daardoor bleven ze ons in dit moeilijker jaar trouw. Het principe samen uit, samen thuis werkt voor ons het beste. Cijfermatig zien we dat de kostenstijgingen significant waren in een dalende markt.
Wat verwacht je van 2024?
Ten eerste verwachten we dat de focus op snelheid en het dynamische karakter binnen de supply chain zich onverminderd zal voortzetten. Daarnaast zal de logistieke sector verder moeten blijven investeren in duurzaamheid. Automatisering en digitalisering zullen sterker doorgedreven worden in alle aspecten van bedrijfsvoering. Hoewel AI nu nog in de kinderschoenen staat, zal het binnenkort deel uitmaken van ons dagelijks leven. Tot slot verwacht ik dat complexe vraagstukken ook in de toekomst een integraal onderdeel zullen blijven van onze business. Daarom blijven we investeren in innovatie, opleiding en kennis.
Hoe kijk je terug op 2023?
Het afgelopen jaar was een jaar dat veel flexibiliteit heeft gevraagd op alle vlakken. Als middelgrote kmo kunnen wij gelukkig vlot inspelen op snelle veranderingen, wat meer dan ooit nodig is gebleken. Onze chauffeurs kregen zeer wispelturig rustige en drukke dagen te verwerken, wat toch weeral een extra druk zet op hun privé- en gezinsleven. Als bedrijf moesten wij nieuwe klanten binnenhalen en nog efficiënter omspringen met alle middelen, om de stijgende kosten binnen de perken te houden. Meer dan ooit is ook partnership met de klanten belangrijk geweest om dit turbulent jaar te kunnen doorkomen.
Wat verwacht je van 2024?
De zorgen over extreem stijgende kosten blijven, maar ik wil graag ook positief kijken naar de toekomst. De komende twee a drie jaren zal duurzaamheid mijn inziens een grotere rol gaan spelen in de transportstrategie van onze klanten, eveneens als hun verwachtingen naar kwaliteit en veiligheid. Wij zijn klaar om met hen in partnership te werken en die doelen te realiseren. Onze trekkers zijn HVO-ready en we stappen daar graag in mee. De rapportage en procedures rond veiligheid en kwaliteit staan in stelling, en gezien wij als transporteur van brandstoffen in het midden van de energietransitie staan, stappen wij ook mee in die verdere diversifiëring naar alternatieve transporten.
Hoe kijk je terug op 2023?
2023 was voor ons een jaar met zeer veel veranderingen. Het was namelijk het jaar waarin we afscheid hebben genomen van onze afdeling nationale distributie, wat toch wel een impact had op onze structuur en werking. Maar onze partner die voor ons de distributie heeft verdergezet, heeft dat perfect gedaan en we kijken dan ook uit naar de verderzetting van dit partnerschap in 2024.
Een ander positief gevolg aan deze beslissing is dat we ons nog meer dan vroeger hebben kunnen toeleggen op onze andere businessunits en verder kunnen werken hebben aan de uitbouw en de professionalisering van onze dienstverlening. Wat zich o.a. ook heeft geformaliseerd in het behalen van het Gateway2Britain certificaat in december van dit jaar.
Wat verwacht je van 2024?
We gaan verder bestendigen waar we in 2023 mee gestart zijn, namelijk het verdiepen van onze service en dienstverlening binnen onze respectievelijke BU. Waarin we nog meer dan vroeger de banden met onze klanten en partners willen gaan aanhalen, want we zijn van mening dat we in deze moeilijke tijden, misschien nog meer dan anders, schouder aan schouder met onze klanten en partners, moeten het hoofd bieden aan de uitdagingen die ons allen te wachten staan. Wat voor geen enkele organisatie makkelijk is maar misschien nog net iets uitdagender is voor een kleine organisatie. Dat het uitdagend zal zijn, daar zijn we vermoedelijk allemaal wel van overtuigd. Maar moeilijk gaat ook en juist dat houdt ons scherp en reactief en laat dat net de sterkte zijn van de logistieke sector. Maar bovenal wensen we aan iedereen een gezond en vreugdevol 2024!
Hoe kijk je terug op 2023?
Tegen de verwachtingen in en ondanks de immense loonindexering begin van het jaar, hebben we onze groei kunnen bestendigen in 2023. De nog steeds onder druk staande tarieven blijven een immens probleem in onze sector, niet alleen door buitenlandse concurrentie (vooral vanuit Nederland dan in onze niche) maar ook daar een dalende vraag naar transport.
Wat verwacht je van 2024?
Voor 2024 zijn we toch voorzichtig positief. We voeren een geplande grote investering in rollend materiaal uit (zowel vernieuwing als uitbreiding) en willen nog meer inzetten op veiligheid, kwaliteit en service. Ondanks dat we meer internationaliseren willen we ons toch nog meer gaan specialiseren. Als dat geen uitdaging is!
Wie is TLV?
Heb je nog vragen over de sector of onze diensten en producten? Bel ons, stuur een mailtje of maak een afspraak via de kalender. We helpen je graag verder!